mina fem bästa radioprogram

me, at the office, åstorp
När jag började skriva det här inlägget funderade jag mycket på om jag skulle kalla det för mina bästa poddar eller mina bästa radioprogram. Det blev till slut det sistnämnda, för alla de här är nämligen radioprogram. Jag lyssnar dock väldigt sällan på dem direkt när de går på radio, utan oftast efteråt som podd. Men ja, faktum kvarstår. De är gjorda för radio och de sänds på radio, innan de blir poddar, så därför blev det så här. Men, slutpratat om det, det är inte det inlägget ska handla om. Utan det ska helt enkelt handla om att jag lyssnar väldigt mycket på radio och här kommer mina fem favoriter från radiotablån!

P1-MORGON
Varje vardagsmorgon börjar med att jag sätter igång radion. Jag måste göra det för annars vaknar jag inte. Och när jag gör det är det alltid P1 morgon som är igång. Enligt mig är det den perfekta starten; jag får nyheter, lite fördjupningar av aktuella händelser, vetenskap, kultur, väderleksrapporten och ibland, om jag har tur, en hetsig debatt!

TANKAR FÖR DAGEN
Det kortaste programmet jag lyssnar på är Tankar för dagen. Eftersom det också går på morgonen är det lätt att missta för en del av P1-morgon, men det är det alltså inte. Jag tycker det är helt magiskt att det finns ett program som bara är fem minuter långt. Det handlar helt enkelt om precis det det heter: en person berättar om sina tankar för dagen. Det kan vara både stora och små grejer, privata eller offentliga, men alla med syftet att få oss att stanna upp en stund i morgonbruset. Fint tycker jag.

SPANARNA
Spanarna går varje fredag kl 15:03, ungefär nio månader om året. Det leds av Ingvar Storm och innebär att en panel om tre personer varje vecka spanar på hur framtiden kan tänkas te sig. Spaningen ska ha sin grund i verkligheten och de som spanar måste presentera tre påståenden som stödjer den tes de förespråkar. Första gången jag lyssnade på det här programmet blev jag helt galen för deltagarna avbröt varandra konstant! Men, nu när jag vant mig vid det, har jag många gånger istället vridit mig av skratt åt deras sätt att samtala. Mina favoritspaningar är till exempel när Jonas Hallberg gör en språkspaning eller när Jessika Gedin spanar om IgNobel-priset samt varje gång hon avslutar sin spaning med en dikt eller vers.

PÅ MINUTEN
Ett annat program som jag gillar, som också leds av Ingvar Storm, är På minuten. Det sänds just nu på söndagar kl 13:30, men jag vet att det har sänts på andra tider förut. Oavsett, programmet består av en programledare samt en panel med fyra medlemmar, en domare, notarius publicus, och enmanzbandet Erland. Programmet går ut på att en av panelmedlemmarna ska prata på ett bestämt ämne under en minut utan att upprepa sig, tveka, sno någon annans ämne eller lämna ämnet eller lokalen.

Ämnena är så klart helt tokiga, vad sägs om ”Mina bevis för att Napoleon aldrig har existerat”, ”Så uppstod uttrycket att kasta in handduken” eller ”Därför gick allt på tok när jag råkade förväxla dalkullor med malkulor”. De föregående exemplen finns att lyssna på i listan längst ned på sidan här. De andra paneldeltagarna gör så klart allt för att ta över ämnet och hoppas därför att den som har ämnet ska bryta mot reglerna. Om jag behöver skratta lyssnar jag på det här programmet.

KONFLIKT
Det sista favoritprogrammet jag vill tipsa om är Konflikt. Det sänds på lördagar kl 09:03. Jag skulle säga att programmet handlar om konflikter och konfliktzoner i Sverige och i världen och alltid om en aktuell fråga eller ett aktuellt ämne. På Sveriges radios hemsida står det att Konflikt är ett ”fördjupande utrikesmagasin som rör sig i gränslandet mellan kultur och politik och som knyter ihop internationell debatt med den svenska vardagen” och att de berättar om de stora händelserna genom de personliga erfarenheterna; ”Här hörs förläggaren i Teheran, ekonomen från Ghana och trädgårdsmästaren från Phnom Penh.”.

Förra vintern sände de ett avsnitt som hette ”Syrien inifrån” där de med hjälp av reportrar från Syrien och röster inifrån Syrien försökte beskriva hur det var och är att leva där. Det avsnittet grep mig hårt, särskilt med tanke på flyktingsituationen. Jag känner mig oftast lite klokare när jag har lyssnat på ett nytt avsnitt.


Här finns en annan text jag har skrivit om mitt förhållande till radiolyssnande och kanalen P1.

Det här inlägget postades i musique, vinter. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till mina fem bästa radioprogram

  1. Ida skriver:

    Jag ska bli bättre på att lyssna på bra saker. Är i regel så skrämtrött efter en dag på jobbet att det känns som en bra idé med underhållning för öronen i stället för ögonen. Drömmer lite om en snygg retroradio för detta ändamål! :D Men så klart, praktiskt och mer lättillgängligt med poddar.

    • Malin skriver:

      Det låter som en bra idé! Jag lyssnar oftast på poddar och radio när jag lagar mat. Det är så skönt att arbeta med händerna och sedan låta hjärnan bara lyssna :)

  2. Ping: 50 frågor |

Kommentera

