i lördags: solen skiner och vi flyr från november

Hej och god morgon!
Det är torsdag och igår kväll hängde jag med Bokbönorna, jättegod blåbärspaj och den senaste boken vi har läst. Det var så roligt! Jag gillar verkligen det här att vara med i en bokklubb! Men, det var inte det jag tänkte vi skulle prata om idag. Nä, vi ska spana in vad jag gjorde i helgen som nyss gått.

För i lördags flydde jag från November för ett par timmar. Häng på! Det var väldigt najs.
saturday, lund
Just den här dagen sken till och med solen, vilket gjorde mig både glad och förvånad, och mina flyktkänslor var därför något mindre än vanligt. Ju gråare väder, desto mer flyktkänsla. Så funkar det för mig.
saturday, lund
Nåja, jag åkte i alla fall till Lund
saturday, botaniska trädgården, lund
där jag mötte upp min bror i Lunds botaniska trädgård.
saturday, botaniska trädgården, lund
Närmare bestämt utanför växthusen, för det var in hit vi flydde. Och det var så värt!
saturday, botaniska trädgården, lund
Att kliva in i ett tropiskt klimat med mjuk fukt överallt är en speciell känsla.
saturday, botaniska trädgården, lund
Allting immade så klart igen, både mina glasögon och min kamera. Bilderna blev därför så här först, men jag tyckte ändå att det såg ganska häftigt ut, när jag kom hem och laddade in dem i datorn.
saturday, botaniska trädgården, lund
När jag torkat av alla linser otaliga gånger lämnade vi tropikerna och gick in i öknen först, istället. Den temperaturen var lite lättare att acklimatisera sig till. Och det är ändå så häftigt med kaktusar!
saturday, botaniska trädgården, lund
Här står min bror och funderar över varför just den här kaktusen heter ”Svärmors kudde”…
saturday, botaniska trädgården, lund
Bakom glas fanns ett helt gäng köttätande växter.
saturday, botaniska trädgården, lund
Det kändes säkert och bra tills vi upptäckte att det var öppet upptill! OMG! (insert skräckslagen emoji)
saturday, botaniska trädgården, lund
Så vi gick vidare in i nästa rum. Där fanns det till exempel vattenlevande växter.
saturday, botaniska trädgården, lund
På varje sida av växthuset fanns det två orangerier och i det första hittade vi den här fina kamelian.
saturday, botaniska trädgården, lund
Solen sken fortfarande, och det kändes inte alls som vinter och november här inne. Det var en ljuvlig känsla för en trött kropp och själ som min.
saturday, botaniska trädgården, lund
Vi promenerade vidare, över vatten och under nedhängande växter.
saturday, botaniska trädgården, lund
Det fanns ett helt rum med orkidéer
saturday, botaniska trädgården, lund
och i det andra orangieriet hittade vi en oxalis.
saturday, botaniska trädgården, lund
En av de bästa grejerna var att det i vissa delar av växthusen fanns små söta vaktlar! De hjälpte till att äta ohyra och insekter och sånt. Det fanns också en grön-prickig giftig groda i en glasbur, men den lyckades vi aldrig se, till bådas vår besvikelse. Den såg grymt cool ut på bilden!
saturday, botaniska trädgården, lund
Efter det var vi nöjda och vinkade hejdå till växterna.
saturday, botaniska trädgården, lund
Solen sken fortfarande så vi gick en sväng i själva trädgården också. Calle visade mig de allra viktigaste delarna, som den här kantiga granen vars namn jag redan har glömt.
saturday, botaniska trädgården, lund
Och ”stensamlingen”.
saturday, lund
Efter en promme genom stan, via Coop, var vi framme hos min bror för att äta lunch. Jag kan inte fatta att vi hade sån tur med vädret! Solsken och så där lagom kyligt så att luften känns skön att andas. Och att sitta här i solen en lördag och äta lunch, ja, det finns få saker jag hellre gör.
saturday, lund
Vi, dvs. mest min bror, styrde upp en ost- och svampomelett plus en sallad.
saturday, lund
Sen vilade vi lite på maten innan vi drack kaffe och te plus åt Oatlys chokladglass. Allt var megagott och lördagen kändes därmed fulländad! Efter det åkte jag hem och såg flera avsnitt Gilmore Girls. Klart slut!

Det här inlägget postades i påhitt, vinter. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till i lördags: solen skiner och vi flyr från november

  1. Ingrid Bergman skriver:

    Hihi, vilken fin bild på Calle i soffan! Så fina ni är!

Kommentera

