monthly makers november: metall

Förra månaden fick jag så himla fin feedback på min text som jag skrev till Monthly makers. Det kändes extra bra eftersom jag själv kände mig ganska osäker på den. Så, tack för pepp och för att ni ger mig lite mer mod varje gång ni kommenterar! <3 Internet är verkligen fantastiskt!

Så med tanke på det var jag alltså rätt sugen på att delta även nu i november. När temat släpptes blev jag nyfiken och hjärnan började klura, men sen hände ingenting. Inte en endaste liten idé fick jag. Så jag bestämde mig helt för att släppa det. Acceptera att livet och hjärnan behövde få vila den här månaden. Men! Sen plötsligt i eftermiddags slog sig en mening, som jag inte kunde släppa, in i min skalle! Så därför sitter jag nu här, i sista sekund, och petar ihop några ord och meningar på månadens tema.

För er som inte känner till det är Monthly makers en månadsvis utmaning för dig som vill komma igång med eller utveckla din kreativitet. Den här månaden är Wilda värd och temat är metall. Wildas bidrag på månadens tema är en jättecool skål gjord av ståltråd. Kolla här! Den sista november kommer Wilda att sammanställa alla månadens bidrag i ett inlägg. Det brukar vara jätteroligt att läsa, så se till att titta förbi hennes blogg på onsdag.

Och nu då, till min text, som blev lite kort. Men som ändå blev någonting när det länge såg ut som att det skulle bli ingenting. Nervositeten är närvarande som vanligt, men det bryr jag mig (nästan) inte om nu. Under fotot kan ni läsa min text på temat metall.

friday, å i lofoten
Jag kan fortfarande minnas det skränande ljudet från fiskmåsarna. Det skar igenom allt annat. När de satte i gång med sin serenad var det med volymen på max från början till slut. Jag har alltid tänkt att det ändå är ganska hemtrevligt. Jag antar att det är en naturlig reaktion för en som jag, som är uppvuxen vid havet. Fiskmåsarnas skrik har tidigare bara känts mysiga och som att jag är där jag hör hemma. När de lät kändes det bara som en påminnelse om att jag vara nära havet. Och det gav mig en varm känsla i magtrakten.

Men de här fiskmåsarna. De var något helt annat. Att lyssna på dem kändes i hela kroppen. Som en ”chock to the system”. Deras tjut hade en nästan metallisk ton som slog an något djupt i mig. En känsla av förundran och förfäran. Under det där dygnet är fiskmåsarna närvarande även när de inte gör sig hörda. I varje sekund gör sig min kropp beredd på strid. Den tror att minsta lilla ljud är en förvarning om nästa stycke framfört av fiskmåsorkestern. Jag förundras över min fysiks förmåga att reagera på ljud jag inte visste om att jag hört.

När vi kör därifrån, och lämnar fiskmåsarnas spellista bakom oss, drar mina trumhinnor en lättnadens suck. Jag kommer aldrig glömma den här platsen. Fiskmåsarnas läten, som slår mot varandra likt ett barn som leker trummis med alla kökets kastruller, har (än en gång) gett mig minnen för livet.


Jag har deltagit i Monthly makers tre gånger tidigare i år:
Mars
Juni
Oktober

Det här inlägget postades i tankar för dagen, vinter. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till monthly makers november: metall

  1. Wilda skriver:

    Vilken spännande vändning, och en kall kår letar sig in längs ryggraden. Det är något kusligt med din text, som jag inte helt får tag på. Mäktigt!

  2. Mikaela skriver:

    Jag känner precis som Wilda! Och så lämnar texten mig med en känsla av att vilja veta mer! Det är en konst att skriva så kort men ändå så fängslande!

  3. Alicia skriver:

    Började också läsa texten med känslan av sommar och skärgård, men det vände tvärt. Väldigt intressant, du har verkligen sinne för att skapa och fånga stämning – för att sen låta en fantisera vidare på egen hand. Dramatiskt!

Kommentera

