helgen som gick

Igår hade jag typ bara möten på jobbet. Och så beklagade jag mig för min kollega att ”den här veckan känns som att den pågått i en evighet! Den tar ju aldrig slut!” och då sa hon ”Malin, i morgon är det första december och då ska vi öppna första luckan i teadventkalendern. Det ska bli spännande!”. Jag som längtat så efter december hade tillfälligt glömt bort att måndanen inte bara vara nära utan i princip redan här! Så livet kändes med en gång genast mer uppåt.

Och nu är det första december och torsdag morgon och första teluckan är uppdrucken. (Den var god!) Och i samma veva insåg jag att ”oj, i morgon är det ju typ helg!”. Och då kom jag på att jag inte visat något från min förra helg. Så det tänkte jag att vi skulle titta på nu. Häng med!
breakfast, saturday, helsingborg
Vissa helger känns det som jag lever mer i mitt huvud än i verkligheten. Och det är så klart helt okej. Det finns något skönt i att inte hela tiden behöva anpassa sig till saker runt omkring. När det händer tror jag att det är min hjärna som tar semester. Den sätter upp en skylt som säger ”inga fler intryck, tack!”. Så jag äter frukost i lugn och ro framför ett avsnitt New Girl. Jag brukar skratta högt, men just det här avsnittet var inte så kul, jag vet inte varför. Så konstigt, men så är det ibland.
saturday, helsingborg
Jag organiserar önskelistor, planerar julklappar och betalar räkningar på dagen. För att inte gå ut förrän det är mörkt. Jag går till en mataffär längre bort för att köpa en kryddblandning (och lördagsgodis) som de visar sig inte ha hemma. Och jag befarar att tillverkaren kanske har tagit bort den ur sortimentet. Åh, sorgen! om det är sant. På hemvägen går jag genom staden bara för att få titta på julbelysningen i lugn och ro. De på bilden är en av mina favoriter.
sunday, first of advent, helsingborg
På kvällen hänger jag upp adventsstjärnorna och känner mig väldigt redo för advent. Söndagen bjuder på sol, min favoritjulsång Bered en väg för Herran på söndagsgudstjänsten i radion (enda gången jag lyssnar på den, gudstjänsten alltså) och en lång promenad med min vän Caroline i skogen.
sunday, first of advent, helsingborg
På eftermiddagen bjuder jag med armbågen in mig på glögg hos min syster. Vi hade en jättefin stund ihop och jag är så glad att hon och jag bor i samma stad. Det gör mig trygg. Vi dricker äppleglögg, snacksar på pepparkakor som blivit lite mjuka och kramas. Det blåser småspik men vi går ändå en promenad längs havet och Flingan visar mig sin favoritrunda. Och sen går jag hem och håller kväll.

Det här inlägget postades i tankar för dagen, vinter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

