måndagstankar

sunrise, saturday, helsingborg
Soluppgången från i lördags.

God morgon!
Mina måndagar känns alltid sömniga, tycker jag. Särskilt nu när det är så mörkt. Mina och andras adventsstjärnor och julbelysningar piggar i alla fall upp den tidiga morgonen betydligt! Den här veckan är en kortis för mig för på fredag är jag ledig, men mer om det senare. Dessutom ska vi ha julfest med jobbet på onsdag! Det ska bli kul.

December är en speciell månad. Jag tycker mycket om den men känner alltid en viss stress, oftast positiv, över att det är så mycket som ”ska hinnas med”. Vad som ska och inte ska hinnas med är så klart ett val jag gör, men i andan av att en ska njuta när det går, så är det mycket saker jag vill hinna med.

Det känns viktigt att hinna adventsmysa, att hinna klura på julklappar, att hinna baka något juligt att äta och att lyssna på en och annan julsång, att hinna umgås med vänner över en fika eller två. Och på nåt vis brukar jag hinna med det som känns viktigast att hinna med, och resten det får vara. Det får det bli good enough av. Så brukar jag försöka tänka och oftast går det bra.

(Ibland är det svåra att hinna med sånt jag brukar göra, att hålla rutinerna i gång, men det är en helt annan diskussion.)
Hur gör ni för att hantera decemberstressen?
Ha en fin dag allihopa!

Det här inlägget postades i tankar för dagen, vinter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

