fyra julkalendrar jag gillar

December är ju förutom julmånaden med stort J också julkalendrarnas månad. Jag har samlat ihop fyra stycken som jag tycker extra mycket om. Vi kollar!

me, teadventskalendern, helsingborg
Så här glad var jag förra året när jag precis öppnat lådan med 2015 års teadventskalender.

Teadventskalendern
Lizette och Sofie är skaparna bakom denna briljanta idé, som kommer sig av att de flyttade till Göteborg och delade en lägenhet där det fanns jättemycket te. De släppte den första kalendern 2012 och jag har köpt den i ett par år, minst, redan. Den går helt enkelt ut på att du får en liten påse med löste, i olika smaker och av olika sorter, varje dag fram till julafton. För mig som tycker mycket om te är den här med andra ord perfekt! Jag har hittat många nya favoriter och det är tack vare Teadventskalendern som jag på riktigt förstått storheten i fruktiga, gröna teer. Vanligtvis säljer den slut med en gång, men i år verkar det fortfarande finnas några kalendrar kvar (antagligen för att de ökat upplagan vilket är toppen så att fler får chans att uppleva den). Du hittar din kalender här.

Selmas saga
Traditionen och tillkomsten bakom den andra kalendern behövs knappast upprepas. Det är nämligen Sveriges Televisions julkalender. I år heter den Selmas saga och handlar om Selma som får följa med på en magisk resa till Tomtens rike tillsammans med den vresige vetenskapsmannen Efraim von Trippelhatt. Jag är väl en av få i min ålder, utan barn, som följer den här. Årets kalender har fått utstå en del kritik, precis som alla julkalendrar får göra, men jag älskar den! Det är snöigt, det är roliga karaktärer, det är lite tragiskt och det är så spännande! Tittar gör du här.

Ljudkalendern, korrarnas minnen från 2016

Ljudkalendern: korrarnas minnen från 2016

Ljudkalendern: korrarnas minnen från 2016
Den tredje julkalendern jag gillar är, vad jag vet, ny för i år. Den består av små ljudklipp på Sveriges radios hemsida hos programmet Radiokorrespondenterna. Där finns varje dag fram till julafton ett ljudminne från Radiokorrenspondenternas olika upplevelser, världen över, under året som gått. Det är historier om allt möjligt och det ger mig en känsla av vilken brokig mosaik jorden är. Många luckor är väldigt känslosamma och gripande vilket jag verkligen tycker om. Du lyssnar här.

200 ord för kärlek

200 ord för kärlek


200 ord för kärlek
Det sista tipset är egentligen inte riktigt en julkalender, för den räknar ner till ett senare datum, än den 24 december. Nämligen till den 29 december och varför den gör det ska jag strax återkomma till. Projektet 200 ord för kärlek drivs av Pinamackorna som är en tvärkonstnärlig trio från Blekinge. Du kan läsa mer om Pinamackorna här.

Projektet går ut på att Pinamackorna, tillsammans med många andra, ska skapa 200 nya ord för kärlek. Med inspiration från att samerna har 200 ord för snö, ställde de sig nämligen frågan ”Varför finns det så många ord för snö och så få ord för kärlek?” Och därför får vi, i varje lucka, ta del av ett nytt ord för kärlek. De släpper luckorna, i form av videoklipp, på sin sida på Facebook.

Alla kärleksorden kommer senare att resultera i en bok och i ordgömmor runt om i Blekinge. I samband med projeket sätter de också upp föreställningen 200 ord för snö som kommer handla om alla ord som finns för snö och alla ord som saknas för kärlek. Och den har premiär den 29 december, så det är alltså svaret på varför Pinamackornas julkalender pågår längre än normalt.

Har ni några julkalendrar att tipsa om? Lämna gärna en kommentar.

Det här inlägget postades i julen, julkalender, summan av kardemumman, vinter. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till fyra julkalendrar jag gillar

  1. Vicky skriver:

    har inga att tipsa om förutom klassiker att kolla på som typ sunes jul eller julens hjältar typ, men tänkte ba kika in och säga TACK för tuggummina som damp neri lådan igår. så gullig du e! <3333 kram!

    • Malin skriver:

      hehe, gamla klassiker funkar ju också som tips, så klart! vad bra att tuggummina kommit fram! äntligen, får jag väl säga, för de har väl varit på väg i nästan en månad vid det här laget. kram!

Kommentera

