fredag i helsingfors: finsk design och löyly sauna

God morgon!
Idag har det äntligen blivit dax för de första fotona från resan till Helsingfors som jag och Sofia gjorde för lite mer än en vecka sedan.
friday, helsinki
Vi åkte redan på torsdagkvällen så på fredag morgon klev vi rakt ut i centrala Helsingfors.
friday, helsinki
Vi var mycket peppade på att spana in finsk design och leta julklappar. Gågatan var tom när vi började.
friday, helsinki
De flesta butikerna låg på ömse sidor om det här gångstråket som kallades Esplanadi.
friday, helsinki
I Ittala-butiken blev vi bjudna på glögi och jag blev väldigt imponerad när jag såg formen för Altos mest kända vas. Visste ni att han inspirerades av vattnets vågor när han skapade den?
friday, helsinki
Vi gick vidare mot Punavuori, eller Rödbergen, som området heter på svenska, och jag gapade åt alla makalösa fasader.
friday, helsinki
Sofia hade nosat fram tipset om den lilla butiken, Lokal, där det skulle finnas verk från många mindre finska designers.
friday, helsinki
De var hur trevliga som helst, och efter att ha tilltalat oss på finska och vi svarat på engelska, började de prata finlandssvenska med oss istället när de förstod att vi var från Sverige. De bjöd dessutom på glass! Och vi bad dem om tips på ett trevligt lunchställe i närheten, varpå de fyllde halva vår karta med namnen på flera olika ställen.
friday, helsinki
Vi var sjukt nöjda när vi gick därifrån!
friday, helsinki
På väg mot lunchtipset gled vi in i en annan design/inredningsbutik och jag kunde spana in plantlådan som jag önskat mig i julklapp, visserligen i fel färg, men det är ändå härligt att klämma lite på något en gillar.
friday, helsinki
Jag beundrade en av de knäppaste mattorna jag vet också.
friday, helsinki
Något jag inte hade väntat mig innan var att det satt skyltar på både finska och svenska i de flesta gathörn. Just den här gatan hade ett ganska likt namn på båda språken, men många andra stämde inte alls. Mycket intressant!
friday, helsinki
Efter det stegade vi vidare mot lunchen för nu hade vi hunnit bli ganska hungriga. Vi hamnade på Mat.
friday, helsinki
Där hade de goda sallader, vars innehåll jag redan glömt bort, men det var bland annat fänkål, potatis, morötter och så,
friday, helsinki
och små spännande biffar. Den här med kronärtsskocka
friday, helsinki
och den här med rödbeta.
friday, helsinki
Allt var megagott!
friday, helsinki
När vi ätit upp styrde vi stegen mot ett par butiker till, som vi blivit tipsade om (bland annat en fantastisk pappershandel!), och därefter tog vi sikte på havet.
friday, helsinki
Fastän klockan bara var lite efter 15 hade det redan börjat skymma.
friday, helsinki
Hej hej från två glada!
friday, helsinki
Anledningen till att vi gick dit var för att vi skulle till den där låga byggnaden med lampor längs kanten, som knappt syns precis framför den stora blåa industrihallen närmast vattenytan.
friday, helsinki
Jag fascinerades av att bostäder och verksamheter låg precis bredvid varandra. Och att bostäderna på nåt märkligt sätt hade lånat delar av sitt formspråk från de intilliggande verksamheterna. Stadsplaneringsnörderierna tar aldrig helt semester, som ni märker!
friday, helsinki
Och efter ett tag var vi så framme vid den där låga byggnaden som knappt gick att skymta på fotot innan. På nära håll ser det nästan ut som en brädstapel, men det är det alltså inte, utan det är en plats där du, bland annat, kan basta! Stället, som heter Löyly, som betyder ånga på finska, är ganska nytt och populärt.
friday, helsinki
Vi vinkade hej då till Helsingfors
friday, helsinki
och klev in!
friday, helsinki
I priset ingick skåp med nyckel, badhandduk, handduk att sitta på och schampo och tvål. Det kändes oerhört härligt att det enda som krävdes av mig var min bikini! Och det kändes ännu mer knäppt bra att vi gått på stan hela dagen med våra bikinis i handväskan.
friday, helsinki
Så efter ombyte och dusch bastade vi. Det fanns två olika sorters bastu, en torrbastu och en vedeldad ångbastu, samt ett rum med brasa att sitta och hänga i där en också kunde dricka vatten eller nåt starkare om en ville det, och så fanns det möjlighet att gå ut utomhus och doppa sig i havet. Det gjorde vi varsin gång och det var så oerhört kallt och speciellt! Jag är riktigt glad att jag gjorde det för känslan i kroppen var så intressant. En annan väldigt rolig grej var att när vi suttit i bastun en stund, särskilt den vedeldade, och gick ut utomhus där temperaturen låg runt nollan, då ångade det om våra kroppar. Det är det mest fascinerande jag någonsin sett! Och just då frös jag ingenting.
friday, helsinki
Vi var på Löyly i två timmar och det var precis lagom. Efter det var vi rätt möra i kroppen och vägen hem kändes gaaanska lång, men ändå helt okej för det var så fint med julbelysning och krispig luft.
friday, helsinki
Och så stoppade vi på vägen för förnödenheter som vi pausade med på hotellrummet,
friday, helsinki
innan vi gjorde resans lataste val och gick ned och åt middag på restaurangen, Lost in Helsinki, som låg i samma hus som hotellet. Men som ni ser kände vi oss väldigt nöjda med vårt val och vi hade fått en liten flyer med rabatt när vi checkade in, såatte…
friday, helsinki
Jag var så klart också med!
friday, helsinki
Vi åt varsin hamburgare, jag med renskav och Sofia med rödbeta, och de var helt okej för vi var grymt hungriga efter allt promenerande och bastande. Det märkligaste var att när Sofia bad om majonäs fick vi istället remouladsås…
friday, helsinki
Tidigare på dagen hade vi spanat in den här fantastiska byggnaden, som det fanns en kombination av café, restaurang och bar i, så när vi smält maten knallade vi hit för ett glas vin.
friday, helsinki
Inredningen, och särskilt taket, var helt magisk! Vi satt där tills vi i princip blev utslängda när de stängde och servitrisen stod och stampade otåligt i väntan på att vi skulle klä på oss alla tusen lager kläder som behövdes för att vi inte skulle frysa ihjäl på vägen hemåt. Men, allt som allt, en så himla fin första dag i Helsingfors! Redan efter den kände jag att jag vill rekommendera alla att åka hit.

Jag har ett par dagar till att visa men det tar vi en annan dag. Och guldstjärna till alla som läst ända hit! Glad tisdag, allihopa!

Det här inlägget postades i utflykter och äventyr, vinter. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till fredag i helsingfors: finsk design och löyly sauna

  1. Jag älskar redan Helsingfors! Även fast jag aldrig har varit där! ;)

  2. Ping: lördag i helsingfors; tempelplatsens kyrka, sol längs töölönlahti och lunch på soppakeittiö |

  3. Ping: lördag i helsingfors; fika och middag i kallio |

  4. Ping: söndag i helsingfors |

Kommentera

