lördag i helsingfors; fika och middag i kallio

Jag tycker det är rätt skönt att det är vardag igen. Ännu mer skönt är det förstås att jag fortfarande är ledig. Semester och ledighet är så himla fint. Alltid! Men, det var inte det jag tänkte att vi skulle prata om. Eller i och för sig nästan, för jag tänkte att vi ska fortsätta titta på mina foton från Helsingfors. Kul va?! JA!

Som ni kanske minns från förra inlägget, hade vi gått tillbaka till hotellet för ett kort stopp men efter det gav vi oss ut igen.
saturday, helsinki
Vi hade siktet inställt på en stadsdel där vi inte varit tidigare och som min kompis Virve, hade sagt var ”the self proclaimed hipster district of Helsinki”. Det tyckte vi lät spännande!
saturday, helsinki
Efter lite strosande och googlande hittade vi fram till caféet IPI Kulmakuppila på Porthaninkatu 13.
saturday, helsinki
Där köpte vi den krämigaste varma chokladen jag nånsin druckit!
saturday, helsinki
Och sen satt vi så här bakom varsin bok tills caféet stängde. En av de bästa grejerna på hela resan!
saturday, helsinki
Klockan var inte mer än strax efter 17, men här känns det ju som att det är mitt i natten. Kyligt var det också, ni minns kanske att det var ungefär -8 på dagen? Jag vet inte hur kallt det var här, men det kändes minst lika kyligt som tidigare.
saturday, helsinki
Så därför kändes det väldigt enkelt att slinka in på närmsta bar, som också var en som Sofia hade läst ett tips om; Sivukirjasto på Fleminginkatu 5. Den beskrevs, om jag inte minns fel, som en bar med anor och att det kändes som att komma hem och dricka öl i någons vardagsrum. Taget sa vi! Jag drack en jättegod finsk öl, Sofia ett glas vin och sen snackade vi om böcker, män och livskriser tills vi blev hungriga.
saturday, helsinki
Då letade vi oss fram till en restaurang som jag blivit tipsad om (också av Virve! Det känns så lyxigt att känna människor i andra länder som kan tipsa om allt möjligt. Jag älskar det!) som heter Sandro. Den ligger på Kolmas Linja 17, eller Tredje raden 17, också i Kallio.
saturday, helsinki
Det var en restaurang med smaker och mat från Nordafrika och Mellanöstern. Vi valde varsin tajine. Sofia åt en megagod med bland annat pumpa och tofu.
saturday, helsinki
Och jag valde en med bland annat ekologisk kyckling, citron och koriander. Så gott! All mat var megagod och vår servitör var himla kul. Det enda som inte var på topp var fotoljuset, som ni ser. Ursäkta för det!
saturday, helsinki
Vi hade inte bokat bord och det var rätt fullt med folk redan när vi kom, så jag var väldigt glad att vi lyckades få ett bord! Ibland är det en stor fördel att bara vara två.
saturday, helsinki
När vi ätit oss mätta gick vi till hotellet och så avslutade vi lördagen i sängen med chips, finskt godis och lakritspipor. För som Sofia sa ”Helgen ska ju också vara till för återhämtning inför den kommande arbetsveckan” och jag kunde bara hålla med.

Vi läste böcker, skrev ett vykort till Ida och sneglade med ett halvt öga på finalen av brittiska X factor. Det märkligaste av allt var att de plötsligt var i Helsingfors i programmet. Exakt här, där vi hade varit tidigare samma dag. Tydligen var en av finalisterna från just Finland… Så himla skumt sammanträffande!

Men, vi packade så klart också för nästa dag var vår sista i denna fina stad. Stay tuned för sista inlägget som kommer om ett par dagar!


Andra inlägg från Helsingfors:
Fredag i Helsingfors: finsk design och löyly sauna
Lördag i Helsingfors; tempelplatsens kyrka, sol längs töölönlahti och lunch på soppakeittiö

Det här inlägget postades i utflykter och äventyr, vinter. Bokmärk permalänken.

En kommentar till lördag i helsingfors; fika och middag i kallio

  1. Ping: söndag i helsingfors |

Kommentera

