söndag i helsingfors

Idag fyller min bror år, så medan jag firar hans födelsedag tänkte jag att ni kunde få spana in de sista fotona från min och Sofias tur till Helsingfors. Inlägg om våra andra dagar finns här, här och här.

Idag är det alltså dax att spana in söndagen, som också var vår sista dag och hemresedagen. Nu kör vi!
sunday, helsinki
I Finland gick inte solen upp förrän klockan 09:15 så vi satte oss alltid så nära fönstret vi kunde när vi åt frukost.
sunday, helsinki
Det ingick frukost på hotellet där vi bodde och den var toppen! Kanske lite tråkigt bröd, men det fanns både yoghurt, gröt, äggröra med mera att välja på. Perfekt! tyckte vi.
sunday, helsinki
Efter frukost gick vi upp på rummet, borstade tänderna och packade ihop det sista.
sunday, helsinki
Klockan var inte mycket när vi var på väg till dagens första museum. Det var lika kallt som dagen innan, och lite bitigare i vinden, och vi passerade Helsingfors centralstation där de här fyra herrarna stod med varsin glob i sina händer.
sunday, helsinki
Det första museet var Kiasma. Det är ett museum för nutidskonst som ligger på Mannerheimsplatsen 2.
sunday, helsinki
Solen hade kikat fram och vi var mycket peppade.
sunday, helsinki
Byggnaden var modern och kringelikrokig på samma gång.
sunday, helsinki
Den första utställningen vi såg var med Mona Hatoum. Hennes verk visade främst på en värld som präglas av konflikter och motstridigheter. Som här i verket Hot Spot där hon visar på hela jordklotet som en plats där det finns hot om militära konflikter eller andra oroligheter.
sunday, helsinki
Mitt i en av salarna stod en kub som var helt täckt av järnfilsspån. Det stod tydligt att en inte fick röra, och jag gjorde det inte heller, men fy vad jag var sugen på att göra det! Även fast jag visste att det skulle vara svalt och hårt vid beröring såg det ut som att kuben var inbakad i gråsvart fluff. En mycket märklig känsla.
sunday, helsinki
Detta verket tyckte jag bäst om. Det hette Natura Morta och var färgglatt muranoglas avbildat i formen av en handgranat.
sunday, helsinki
Hej hej!
sunday, helsinki
Vi beundrade utsikten också, och konstaterade att där, där borta! var vi ju dagen innan.
sunday, helsinki
Utställningen med Mona Hatoum fortsatte på våningen under och där fanns bland annat en samling till synes harmlösa hushållsartiklar som genom att de förstorats till mänsklig skala automatiskt kändes mer hotfulla. Den här hette till exempel Grater Divide, något som också tilltalade min ordvrängande sida.
sunday, helsinki
Det fanns också en världskarta gjord helt av kulor i klarglas. De låg helt lösa på golvet och besökarna ombads passera försiktigt eftersom även den minsta vibration riskerade att rubba delar av konstverket. Kartor är ett återkommande element i Hatoums verk och visar på en värld av instabila och föränderliga gränser. Jag tyckte att hela utställningen kändes extra angelägen med tanke på världsläget.

Vi såg ännu en utställning på Kiasma innan vi via museishopen gick för att äta lunch. Den utställningen handlade bland annat om könsstympning och jag tog inte ett enda foto. För de foton som satt där och texterna som berättade historierna grep mig så hårt. Den var intressant och så jäkla jobbig att se.
sunday, helsinki
Vädret var fortfarande isigt och klart när vi slog oss ner på översta våningen i köpcentrumet Kamppi. Där uppe låg nämligen restaurangen Hoku, som vi blivit tipsade om. Den skulle ha en blandning av polynesisk och asiatisk mat och det tyckte vi lät jättespännande.
sunday, helsinki
Sofia.
sunday, helsinki
Jag.
sunday, helsinki
Sofia åt en sallad med lax och tofu
sunday, helsinki
och jag åt lax med teriyaki. Det var mycket gott. Jag tror inte vi åt något som inte var gott, på hela resan.
sunday, helsinki
På vägen till nästa museum passerade vi de här två pojkarna som sjöng julsånger med de ljusaste röster jag någonsin hört. Så vackert!
sunday, helsinki
Dagens och resans sista stopp var museet Ateneum som hyser utställningar med klassisk konst. Vi gick på en av de tillfälliga utställningarna, med konstnären Amedeo Modigliani, som jag aldrig hade hört talas om förut.
sunday, helsinki
Han var italienare, och dog precis när han höll på att slå igenom. Det här var ett av hans mest kända verk.
sunday, helsinki
Vi gick också en sväng på en utställning som handlade om ”stories of Finnish art”. På den grupperades sällan visade tavlor från samlingarna med välkända klassiker för att dra nya paralleller och visa på nya slutsatser mellan dem. Det här var en av tavlorna, och just den här minns jag tydligt från en bok jag läste som barn.
sunday, helsinki
Det var intressant eftersom det var så stor blandning av konstnärer, tekniker och ismer på tavlorna som visades.
sunday, helsinki
Efter en kort sväng i museishoppen hämtade vi våra väskor och tog sen tåget till flygplatsen och åkte hemåt.
sunday, helsinki
Tack för fina dagar, Helsingfors! Jag hoppas vi ses igen.


Andra inlägg från Helsingfors:
Fredag i Helsingfors: finsk design och löyly sauna
Lördag i Helsingfors; tempelplatsens kyrka, sol längs töölönlahti och lunch på soppakeittiö
Lördag i Helsingfors; fika och middag i kallio

Det här inlägget postades i utflykter och äventyr, vinter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

