mina tankar om 2017

tuesday, taking a walk, karlskrona

Jag har rest tvärs över landet idag, och det har gjort att jag har hunnit tänka i lugn och ro. Det är något väldigt rogivande med att åka tåg, tycker jag. Tankarna som samlats i min skalle har alla handlat om 2017 och året som nu ligger framför mig och er.

Jag har hyst så oerhört blandade känslor för 2016. Jag har upplevt de högsta lyckotopparna blandat med de djupaste ledsna dalarna under året som gick. Så, baserat på det, har jag kommit fram till att det jag allra mest önskar mig under 2017 är mera lugn och mera stabilitet.

Idag när jag satt på tåget funderade jag på vad jag kan göra för att ge mig själv de bästa förutsättningarna för att uppnå just mera lugn och mera stabilitet. Och jag kom fram till följande:

Gör en sak i taget.
Jag har just nu en tendens att göra flera saker samtidigt. Jag börjar med något i köket för att sen komma på att jag behöver något från vardagsrummet, gå dit och då, istället för att hämta det jag behöver, göra något annat i vardagsrummet (när jag ändå är där) för att sen komma tillbaka till köket, oftast utan det jag behövde, och då bli förvånad över att jag håller på att göra något i köket. Istället för att både fysiskt och mentalt göra många olika saker samtidigt vill jag göra klart det jag håller på med innan jag börjar på något nytt och framförallt göra en sak i taget.

Rikta ditt fokus mot det du gör just nu.
Jag känner mig ofta väldigt lätt distraherad. Det händer något bredvid mig, det brummar om min telefon, jag kommer på något i tankarna som jag bara måste kolla upp. Istället för att ge efter för de här impulserna vill jag vara kvar i det jag gör just nu. Låta mitt fokus vara där jag är just nu tills jag är klar med det.

Släpp det du inte kan påverka.
Jag irriterar mig ofta på saker jag inte kan påverka; människor som går långsamt, när något inte går som jag hade tänkt eller bara en allmän känsla av frustration över att allt går så långsamt. Istället för att gå runt och irritera mig vill jag notera det som irriterar mig, ta ett andetag, och acceptera att det irriterar mig, och sedan släppa det och gå vidare.

Jag tror att de här tre strategierna kan göra att jag blir lugnare och känner mig mera stabil i mig själv. Och som en bonus hoppas jag att de kan hjälpa mig att använda min energi på ett vettigare sätt. Genom att bejaka lugnet och stabiliteten hoppas jag också att jag blir en gladare och roligare person (än jag varit under 2016). Och då är jag säker på att 2017 blir ett riktigt fint år!

Det här inlägget postades i tankar för dagen, vinter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

