boklistan: en sammanfattning av böckerna jag läste 2016

Hej och glad onsdag!
Solen skiner in genom mina smutsprickiga fönster och jag ligger hemma med en envis förkylning. Alltså gör jag inte många knop, äter mest vitlök och ingefära, spelar wordfeud och tittar på Skam. Ja, efter att hela världen, både på riktigt och på internet, har skrikit på mig att jag måste titta, har jag nu äntligen börjat! Och jag ska inte sticka under stol med att jag gillar den exakt så mycket som alla trott att jag skulle göra (i alla fall än så länge, är halvvägs igenom andra säsongen!) Jag har kloka vänner, alltså! Meeen, det var inte det jag tänkte vi skulle snacka om idag, utan idag ska vi blicka bakåt mot 2016 för en stund.

För nu fortsätter sammanfattningen av 2016 med en lista om vilka böcker jag läste. Förra året hade jag inget läsprojekt så som jag hade året före, 2015, så i år har dokumentationen av det jag faktiskt har läst varit minst sagt bristfällig. Men, vi kör ändå! För jag har läst ett helt gäng pärlor. Och som en bonus hänger det med några frukostbilder. Varsågod för dubbel inspiration!

Första boken du läste 2016
ett år av magiskt tänkande av joan didion
Ett år av magiskt tänkande av Joan Didion.
Den har också följt med mig hela året eftersom jag har tänkt så mycket på den. Det är en av mina största läsupplevelser från 2016.

Kortaste bok du läste
breakfast, helsingborg
En Fantomen-tidning.
Men det kan nog diskuteras huruvida det räknas som en bok eller inte, för egentligen gör den ju inte det.

Ny favoritförfattare
Ingen, eller kanske Erin Morgenstern, för den enda bok jag läst av henne tyckte jag mycket om.

Största överraskning
the legend triology by marie lu
The Legend Triology av Marie Lu.
Att jag inte läst fler böcker från young adult-genren med dystopiska inslag.

Böcker med vackra omslag
breakfast, easter, karlskrona
Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri.
Den var också en av årets stora läsupplevelser.

Ny fiktiv pojkvän
Ingen alls i år.

Ny favorit kvinnlig karaktär
Hanin i Stanna av Flora Wiström.

Böcker som gjorde dig lycklig
modern lovers by emma straub
Modern Lovers av Emma Straub.
Det var också den bok jag längtade mest efter inför 2016. Mitt inlägg om boken finns här.

Bästa fristående bok
the night circus by erin morgenstern
The night circus av Erin Morgenstern.
Jag skrev ett inlägg om den på bloggen också, kolla här.

Unik läsning
breakfast, helsingborg
Station Eleven av Emily St. John Mandel
Eftersom historien byggdes ihop på ett så klurigt sätt i många olika delar. Den var mycket läsvärd!

Ny favoritvänskap
breakfast, helsingborg
Den mellan Lila och Elena i Ferrantes romansvit. Hittills har jag läst de första två delarna.

Böcker som förtjänar mer uppmärksamhet
Ingen alls i år. Det känns som att de böcker jag hållit högst också är böcker som jag känt fått den uppmärksamhet de förtjänar.

Bästa skurkar
breakfast, helsingborg
The Fixer av Jennifer Lynn Barnes
Människorna i den politiska sfären i Washington i boken ovan.

Böcker du läste om
Ingen. Jag läser väldigt sällan om böcker.

Den längsta boken du läste
breakfast, helsingborg
Blonde av Joyce Carol Oates.

Favoritdebutroman
stanna av flora wiström
Stanna av Flora Wiström. Mitt inlägg om boken finns här.

Böcker som inte uppfyllde dina förväntningar
Emma Straubs debutbok Laura Lamont’s Life in Pictures.

Vackert skrivna böcker
i varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av tom malmquist
Samma som nedan; I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av Tom Malmquist.

Böcker som fick dig gråta
i varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av tom malmquist
I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av Tom Malmquist. Mitt inlägg om boken finns här.

Klassiker
flickvännen by karolina ramqvist and bonjour tristesse by francoise sagan
Bonjour Tristesse av Francoise Sagan, som vi läste i bokklubben.

Mest lästa genren
Jag vet inte. Det är en av de svåraste grejerna jag vet, att reda ut till vilken genre en viss bok hör.

Favoritcitat
modern lovers by emma straub
De här orden från Modern Lovers av Emma Straub.

Böcker du äntligen läst 2016
breakfast, helsingborg
Sista delen i Murakamis triologi; 1Q84.

Mest efterlängtade lanseringen 2017
Jag har inte hunnit ta reda om det släpps några böcker under 2017 som jag är pepp på. Som ett tweakat svar på frågan skulle jag kunna säga de böcker som vi ska läsa med bokklubben, eftersom jag inte vet vilka det blir ännu, men jag är ändå väldigt förväntansfull.

Favoritläsning 2016
De här tre böckerna är de jag har tipsat om när människor har frågat mig om boktips, så jag har kommit att se dem som min favoritläsning från 2016:
Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri
Modern Lovers av Emma Straub
Ett år av magiskt tänkande av Joan Didion


För fortsatta boktips, håll koll på min kategori böcker.
Förra årets boksammanfattning finns här.

Det här inlägget postades i böcker, höst, sommar, summan av kardemumman, våren, vinter. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till boklistan: en sammanfattning av böckerna jag läste 2016

  1. amandamariajosefina skriver:

    SÅ bra lista och tack snälla för alla tips. ❤

  2. Ellen Lindberg skriver:

    Men wow, så himla mycket intressant! Tack för tipset <3

  3. Ping: matched-trilogin av ally condie |

Kommentera

