lördag! + tre tips

Hej och glad lördag allihopa!
Efter första jobbveckan känns helgen liksom extra välkommen, tycker jag. Jag har planerat att ta det väldigt lugnt. Jag ska alldeles strax klä på mig och gå ut på en promenad. Och jag upptäckte precis att det faller små små snöflingor utanför fönstret! Det känns som att det kan bli perfekt promenadväder idag. Vi har inte fått så mycket snö här i Skåne så det här känns som högsta vinsten, just nu!

Ett annat sätt att ta det lugnt på är att titta på fina grejer på valfri skärm. Och därför vill jag också tipsa om tre saker som du kan titta på, idag eller någon annan dag:

1. The Age of Adaline

Filmen handlar om Adaline som föds år 1900. När hon är med om en bilolycka som 29-åring slutar hon åldras. För att undvika att ständigt hamna i trubbel på grund av att ingen någonsin tror på hennes ålder beslutar hon sig för att byta namn, utseende och stad varje årtionde. Allting går utmärkt tills hon stöter på Ellis, som får henne att fundera på om hennes märkliga sätt att leva verkligen är värt det.

Jag gillade den här filmen för att den är en utmärkt kombination av en berättelse som är både verklig och overklig. Extra plus också för att den hade berättarröst!

Den finns att se på Netflix just nu.

2. Jag är inte beredd att dö än
jag-c3a4r-inte-beredd-att-dc3b6-c3a4n
Bildkälla.
För ett par år sedan såg jag den här dokumentären som handlar om Laleh. I den får vi veta lite mer om Laleh som person, hur det kommer sig att hon tidigt bestämde sig för att göra allt själv (hon är både låtskrivare, artist och producent) och hennes relation till den kreativa processen och till sin familj. Det är fortfarande en av de bästa och finaste dokumentärerna jag sett. Och nu sänder SVT den igen, ikväll kl 19:05 på SVT 2! Den kommer även att läggas ut på SVT Play.

Så! Om du gillar Laleh hoppas jag verkligen att du passar på att se den!

3. Laleh i Globen
saturday, concert with laleh, at malmö arena, malmö
Och har du inte fått nog av Laleh följs dokumentären om henne av ett program om hennes turné Kristaller från i höstas. Den här konserten är filmad i Globen, men ni kanske minns att jag såg den i Malmö nu i november? Eftersom hon hade sinfoniettan ”Modern Fantazias” med sig fick vi höra nya arrangemang av många av låtarna. Jag tyckte jättemycket om konserten! Och nu sänder alltså SVT den ikväll kl 20:25 på SVT 2. Även denna kommer att läggas ut på SVT Play.

Så, ni som inte såg hennes turné, passa på att se den i efterhand ikväll!

Det här inlägget postades i film och tv-serier, musique, vinter. Bokmärk permalänken.

En kommentar till lördag! + tre tips

  1. Ping: en lördag med ett-foto-i-timmen |

Kommentera

