i tisdags: bokbönorna diskuterar ett liv för lite av kristofer ahlström

tuesday, bookclub, bokbönornas, helsingborg
I tisdags hade jag min bokklubb Bokbönorna hos mig för att diskutera vår senaste lästa bok Ett liv för lite av Kristofer Ahlström. Om du inte vill veta vad vi tyckte om boken, det kan eventuellt vara lite spoiligt, läs inte texten under nästa foto. Sammanfattningsvis kan jag avslöja att vi alla tyckte om boken och att den fick det hittills högsta betyget i vår bokklubbs historia.

Boken är en familjeberättelse som löper från 50-talet fram till millenieskiftet. I fokus står syskonen Caroline och David som är väldigt tajta. De bor på Södermalm och upptäcker tillsammans stadsdelen, samtidigt som de skapar en egen värld, fristående från den verkliga, som bara de två har tillträde till. Men verkligheten kräver deras uppmärksamhet och det är snart tydligt att samhället är väldigt kallt för den som inte passar in i mallen. David ser samhällets orättvisor och vill rädda alla från dem, och Caroline vill bara skydda David. När Davids infall och tankar sätter honom på kollisionskurs med verkligheten, samtidigt som Caroline bestämmer sig för att skapa en ny tillvaro, bryts bandet mellan dem.

tuesday, bookclub, bokbönornas, helsingborg
Det här var en väldigt fin och väldigt sorglig historia. Ahlströms språk är helt magiskt och jag tycker särskilt om hans miljöbeskrivningar. Jag står där tillsammans med karaktärerna när jag läser. För mig var det här en bok som jag verkligen ville diskutera och som jag kände växte mycket under vår diskussion. Berättelsen handlar om tunga ämnen som det sällan pratas om och därför var det givande att göra just det.

Det var också därför en väldigt sorglig berättelse eftersom den, bland annat, handlar om mobbing och utanförskap. En mening på det temat, som fastnade i mig, var ”Att vara normal krävde list och beräkning.” För så kan det verkligen kännas ibland, du får inte sticka ut för mycket. Alla människor går runt och vill vara normala och passa in, men vad är det egentligen som gör att någon eller något är normalt? Som en av mina bokklubbskollegor Ida sa så finns det nog en liten bit av David i alla människor.

En sista sak som jag verkligen tyckte om var hur Ahlström får till berättelsen om Sverige. Bokens tidsrymd löper från 1950-talet till början av 2000-talet och på ofta väldigt subtila, men tydliga, sätt väver han in det som händer i samhället i berättelsen om Caroline och David. Du känner hur tiden går framåt genom Davids och Carolines upplevelser och hur deras upplevelser är kopplade till samhället och dess utveckling. Det är mycket tjusigt gjort!

Av mig och i genomsnittsbetyg fick boken: ★★★★✶
Det sista ska föreställa en halv eller en liten stjärna för boken fick alltså 4,5 i betyg, av både mig och mina bokklubbskollegor. Det är det hittills högsta betyget en bok har fått av oss.


Tidigare möten med Bokbönorna:
Bokbönorna diskuterar Bonjour Tristesse av Francoise Sagan
Bokbönorna diskuterar Flickvännen av Karolina Ramqvist

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till i tisdags: bokbönorna diskuterar ett liv för lite av kristofer ahlström

  1. Ida skriver:

    Den var verkligen fin, Ett liv för lite. Men sorglig, så klart.

  2. Ping: i torsdags: bokbönorna diskuterar tripprapporter av tone schunnesson |

  3. Ping: bokbönorna läser de polyglotta älskarna av lina wolff |

  4. Ping: bokbönorna läser anklagelsen av bandi |

Kommentera

