2016: juli – december

Idag ska vi fortsätta blicka bakåt på mitt 2016. Häng på, för det börjar mitt i sommaren! Om du har missat första delen, hittar du den här.

Juli.
sunday, crete
portraits, our 80th birthday party, karlskrona
helsingborg wine o'clock, helsingborg
sunday with gun, glumslöv
Juli började när jag och Lina precis hade kommit till Kreta. Där var vi för en veckas sol, bad, läsning och glassätande. Vi besökte Chania, promenerade och diskuterade livet och politiken. När jag kom hem var jag några dagar i Helsingborg innan jag åkte till Karlskrona för att tillsammans med mina systrar ha gemensamt 80-års kalas för att fira att vi alla tre fyllde jämt. Tillbaka på västkusten var det sommar på riktigt och jag badade med vänner var och varann dag. Ingrid och Karin bjöd mig på after swim med portugisiskt grönt vin och chirre. Sista dagen i juli var jag hos Gun. Vi promenerade och grillade goda grejer som vi sedan åt upp till smattret av regnet på hennes markis.

Augusti.
me and my sisters, karlskrona breakfast, helsingborg
thursday, hx, festival, helsingborg
saturday, hx, pixla piren, helsingborg
saturday, dad's birthday, helsingborg morning light, helsingborg
I augusti firade jag flera födelsedagar. Jag spelade in en video där jag sjöng Ja må hon leva  för min Mama, eftersom hon och Papa var utomlands på hennes födelsedag. Och sen firade jag Ingrids och Karins med pannkaksfrukost och röj på stan. Det var Hx-festival i stan och jag såg konserter med både Little Jinder, Timbuktu och the Sounds. Sofia och jag var ute på Pixla piren och spanade in odlingarna och jag hittade ernstiga citat på en stubbe. Jag var hos Ina i Malmö och vi hängde på Malmöfestivalen. Där åt vi jättegoda mackor och spanade in Emil Jensen. Sen firade jag Papas födelsedag och så började jag jobba på mitt nya jobb och kunde njuta av morgonljuset vid frukosten. Jag, Ida och Sofia hade också vår första träff för det som sedan blev vår bokklubb Bokbönorna.

September.
saturday, veronica maggio, concert, kulturbolaget, malmö
saturday, kärntruppen, copenhagen
sunday, pålsjöpaviljongen, helsingborg sunrise, helsingborg
I september var jag och Lina på världens bästa och svettigaste konsert med Veronica Maggio på KB i Malmö. Mina vänner i Kärntruppen hade gett mig en helg i Köpenhamn i 30-års present och vi åkte dit och sög ut det sista av sommaren med sightseeing på cykel, sjukt goda ostron och mycket prat. Sofia och jag var på en intressant after work. Jag gillade de tidiga morgnarna innan jobbet på grund av soluppgångarna och om helgerna promenerade jag mycket i skogen för att samla energi. Att börja på ett nytt jobb är ganska ansträngande.

Oktober.
gun's quarter of a century-party, ålabodarna
saturday, autumn, helsingborg ina, malmö
saturday, cray fish party, kräftan under hatten, stockholm
thursday, book club meeting with bokbönorna, helsingborg
I oktober började jag med att gå på 75-års kalas för min moster. Vi åt jättegod coq au vin och fick gissa blomsorterna i arrangemanget på bordet. Sen åkte jag till Stockholm, för att dricka whisky med Kärntruppen plus respektive och ha årlig kräftskiva med mitt gamla pluggäng. En annan dag hängde jag runt i Malmö med Ina. Vi promenerade, åt sjukt god glass och pratade. Hösten visade sig från sin allra vackraste sida när trädens alla löv sprakade i miljoner färger och så hade vi första träffen med min nya bokklubb Bokbönorna.

November.
saturday, concert with laleh, at malmö arena, malmö
saturday, lund
the first snow, wednesday, helsingborg tien, thursday, helsingborg
sunday, first of advent, helsingborg
I november försökte jag pigga upp mig själv på alla vis eftersom jag av erfarenhet vet att det är årets tyngsta månad. I alla fall för mig. Jag och Lina började månaden med att äta dumplings och se Laleh på Malmö arena. En annan helg var jag tillsammans med mina syskon och hälsade på Einar och hans familj, också i Malmö. Eftersom min bror snart pluggat färdigt i Lund passade vi på att gå i växthusen i Botaniska trädgården en lördag. Det var också ett smidigt sätt att rymma från mörkret för en stund. Samma dag som det blev klart vem som blev USA: s nästa president kom den första snön. Min kompis Tien kom på besök och sen blev det första advent.

December.
first of december, thursday, helsingborg breakfast, helsingborg
saturday, helsinki
saturday, christmas eve, karlskrona
friday, my brother's birthday, landbron, karlskrona
friday, my brother's birthday, landbron, karlskrona
I december åt jag frukost till adventskalendern i princip varje dag. Min syster var hos mig på spontanfrukost och jag och Sofia reste på långhelg till Helsingfors. Där promenerade vi runt stan i solen, bastade, köpte julklappar, kollade finsk design och åt god mat. En av förra årets bästa resor. Sen var det bara veckor kvar att jobba innan jag fick ledigt och åkte hem till Karlskrona för att fira jul och bara hänga med familjen. I mellandagarna var vi på konsert och gick ut och firade min brors födelsedag med middag på restaurang. På nyårsafton åt vi god mat, spelade bordsspel och spanade på raketer från övervåningen. Och sen var det tack och hej 2016 och hallå hallå 2017!


Och det var det om den här årssammanfattningen. 2016 var ett så känslomässigt år, men det har jag skrivit så många gånger redan att det inte behöver upprepas mer, så nu ser jag fram emot ett roligt och mer stabilt 2017. Jag brukar se januari lite som en mjukstart, och än så länge lovar året gott, i alla fall om jag dömmer av januari så här långt.

Om ni vill läsa första delen av min årssammanfattning för 2016 hittar ni den här.

Det här inlägget postades i höst, sommar, summan av kardemumman, vinter. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 2016: juli – december

  1. Ingrid skriver:

    Tack och adjö för 2016 Malinos! 👋🏻 Me love you!

Kommentera

