boktips: det enda könet av katrine kielos

Som jag nämnde häromdagen har jag läst två bra böcker de senaste veckorna. Och därför är det nu dax för boktips här på bloggen!
det enda könet av katrine kielos
Först ut är Det enda könet av Katrine Kielos.
det enda könet av katrine kielos
Den handlar om ekonomi och hur världens ekonomiska teorier grundas på teorin om den ekonomiska mannen. Den ekonomiska mannen fattar alltid sina beslut utifrån sitt egenintresse och på ett rationellt, kalkylerande, objektivt och oberoende sätt. I den här teorin ryms inte det obetalda arbete, som i de flesta fall utförs av en kvinna. Som ni kan gissa leder detta så klart till vissa problem…
det enda könet av katrine kielos
Det är allmänt känt att vad en människa är bra på inte har något att göra med vilket kön hen har. Men ibland känns det inte som att resten av världen har fattat det. Och då är det faktiskt jäkligt skönt att ibland få läsa det svart på vitt, som i bilden här ovan. Samt att få lite extra pikant bonusinformation om snippans pH-värde!
det enda könet av katrine kielos
Men, trots att det obetalda arbetet inte räknas i teorin, och är nästintill omöjligt att sätta siffror på i praktiken, har det stor betydelse för ett samhälles ekonomiska blomstring. Teorin med den ekonomiska mannen i spetsen blir alltså ett sätt att exkludera och utestänga kvinnor. Och det känns för mig helt absurt. Det är ju ungefär halva jordens befolkning! Konsekvensen blir också att en stor del av ekonomin inte syns. Och jag tycker detta är väldigt talande för varför världen ser ut som den gör.
det enda könet av katrine kielos
Kielos för också en intressant diskussion om vem som egentligen är beroende av vem. Om ni minns vad jag skrev i början av inlägget, så fattar den ekonomiska mannen, bland annat, sina beslut helt oberoende av några andra faktorer än det som bäst gynnar hans egenintresse. Därför är det så komiskt att Kielos ändå kommer fram till att den ekonomiska mannen visst är beroende av någon, oavsett om det är hans mamma eller hans partner, denna någon som utför det obetalda arbetet och ser till att han får något att äta till middag.

Och det gäller generellt, den delen av ekonomin som räknas i den ekonomiska mannens ögon, är i själva verket beroende av den delen av ekonomin som osynliggörs, eftersom den består av obetalt arbete. Jag tycker att det här är ett väldigt intressant resonemang, eftersom det känns som en hönan-eller-ägget-diskussion. Vem är egentligen beroende av vem? Och vad kom först?
det enda könet av katrine kielos
Jag vill avsluta det här boktipset med den här texten. Nationalekonomi är något av det klurigaste jag vet, men den här boken fick mig till och med att tycka att det var intressant att läsa om de mekanismer som gjorde att större delen av västvärlden ramlade ner i ekonomisk kris i slutet av 2010-talet. En stor anledning till varför jag plötsligt tycker att det är intressant att höra om den ekonomiska krisen 2008, var för att det, för första gången, var någon som förklarade vad som hände, så att jag förstod.

Så vill ni känna er lite klokare och lite mer upplysta, läs den här! Och på vägen dit kommer ni garanterat att både skratta och gnissla tänder. Och det är det värt!

Tipset om nästa bra bok jag läst kommer efter helgen, när jag kunnat fota den i dagsljus! Vi har sen igår fått ett mjukt snötäcke, så det är lite ljusare ute, men fotona blir fortfarande pinsamt korniga om jag försöker fota efter jobbet. Den allra största anledningen till att jag längtar efter våren är just det här; att ljuset återvänder och att jag då inte behöver schemalägga när jag ska fota till bloggen. Så, stay tuned!

Det här inlägget postades i böcker, vinter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

