genier av moa gammel

Som jag nämnde förra veckan har jag de senaste veckorna läst två bra böcker. Samtidigt! Sån lyxig känsla alltså. Och därför blir det nu boktips här på bloggen för jag vill att fler ska läsa den här boken!
genier av moa gammel
Idag är det alltså dax för den andra bra boken: Genier av Moa Gammel.
genier av moa gammel
Som Gammel skriver i förordet är boken från början en podd. Hon startade den eftersom hon kände att hon inte ägde sitt eget liv. Därför sökte Gammel upp sina personliga hjältar för att tala med dem om hur de lyckats ta makten över sina liv. Valet av namn på bok och podd, Genier, är en medveten provokation från Gammels sida eftersom just det ordet, traditionellt sett, oftast tillskrivs män. Därför har boken och podden också haft som syfte att försöka ändra historieskrivningen genom att låta andra berättelser och berättare komma till tals.

I projektet pratar Gammel med fjorton stycken kvinnor om hur de tagit makten över sina liv, vad det är som driver dem och om de alltid visste att de ville göra det de gör. Jag blev väldigt inspirerad av att läsa om hur andra kvinnor tänker och gör för att känna att de äger sina liv. Det blev många post-it-lappar för att markera kloka resonemang och fina formuleringar. Några av de markerade sidorna kommer här.
genier av moa gammelgenier av moa gammel
Som det här av Lena Andersson. Läs texten i båda de här fotona, efter varandra, för här förklarar Andersson vad hon menar att det innebär att vara nöjd och att fortsätta sträva och hur du kan dra nytta av att bli omkörd. Alla får vara med, men du får inte blockera någon annan på vägen. Vi kan inte se varandra och varandras framgång som hot, vi måste stötta varandra.
genier av moa gammel
Ann Petrén berättar om den gången hon delade ut Guldbaggen för bästa manliga huvudroll. Klädd som en manlig karaktär hon spelat i en pjäs och med ett tal som osade av den retorik som brukar användas om kvinnliga skådespelare.
genier av moa gammel
Gudrun Schyman säger det jag redan vet. Men det är ändå skönt att någon upprepar att vi lever i ojämställt samhälle och att det är fakta. Inte en åsikt. Utan ren och skär fakta.
genier av moa gammel
Och så sätter hon fingret på hur feminism kan användas. Ja, och vad feminism är.
genier av moa gammel
Malou von Sivers berättar om hur hon gör när hon intervjuar. Och så får vi ta del av hur det var när hon skulle intervjua Ingmar Bergman. Hon fick honom att bli förvånad och nervös när hon frågade honom varför hans barn inte fanns med i något han skrivit eller gjort. Med den frågan blev det, för von Sivers, tydligt att kvinnor ofta integrerar hela livet i sitt konstnärsskap, medan män inte gör det.
genier av moa gammel
Lena Andersson nämnde en annan smart grej, nämligen Imperfektionsprincipen, som jag tyckte mycket om. Jag försöker använda mig av den själv. Med mitt egna tillägg att bättre att grejer blir gjort, än att de inte blir det, sen är det okej om det är lite på svaj ibland. Bara det blir gjort. Det är en utmaning för mig som alltid vill att allt ska vara på topp.
genier av moa gammel
Märta Tikkanen konstaterar att kvinnogemenskap är något väldigt speciellt. Och jag kan bara hålla med, tjejkompisar är livet! <3
genier av moa gammel
I kapitlet med Suzanne Brögger resonerar Gammel och Brögger om att det har blivit en feministisk backlash. Jag håller inte riktigt med om det, utan tänker mer att världen ser annorlunda ut nu, och att feminismen tar sig andra uttryck än vad den en gång gjorde. Samtidigt är jag själv benhårt övertygad om att jag ska behålla mitt eget efternamn livet ut. Resonemanget, som här så klart är taget ur sitt sammanhang, var dock väldigt intressant så jag rekommenderar er verkligen att läsa det.
genier av moa gammel
Ann Heberlein var en annan av genierna och hon sa något som jag försöker hålla i minnet så ofta jag förmår. Att det enda vi vet är att nu finns och då gäller det att göra det bästa av det. Sant och svårt.
genier av moa gammel
Och så får vi ta del av olika tankar om drömmar, här från Malou von Sivers,
genier av moa gammel
ett gäng livsråd, som Märta Tikkanens som hämtas från en av mina favoritfilmer, Borta med vinden,
genier av moa gammel
och favoritcitat. Just det här, som Pernilla August nämner, gillar jag.
genier av moa gammel
Ebba Witt-Brattström har skrivit efterordet och hon sammanfattar så bra varför jag tycker att Gammel har gjort en så jäkla bra grej med sitt Genier-projekt.
genier av moa gammel
Det fanns, som jag redan nämnt, mycket att inspireras av i den här boken för mig, så när jag var klar såg den ut så här. Läs den, eller lyssna på podden (om den fortfarande går att få tag på? jag har inte kollat) genast! De här kloka kvinnorna har mycket att bjuda på i tider som dessa!


Du hittar boken här och här om du vill köpa den, eller, gör som jag och, låna den på ditt närmsta bibliotek.

Det här inlägget postades i böcker, vinter. Bokmärk permalänken.

En kommentar till genier av moa gammel

  1. Ping: årstidslistan: vinter |

Kommentera

