inside out/insidan ut

Handen på hjärtat, jag kan aldrig riktigt bestämma mig för vad jag tycker om Alla hjärtans dag. Å ena sidan känns den som en skamlös hyllning till heteronormen ivrigt påhejad av konsumtion=lycka och å andra sidan är det fint att det finns en dag som tillägnas kärleken i alla dess former.

Jag har liksom gett upp mina försök att komma fram till vad jag egentligen tycker om gårdagen. Istället har jag hittat på en egen tradition. Oftast är jag själv när jag gör det, men ibland gör jag det tillsammans med några vänner. Oavsett sällskap är min väldigt enkla tradition att jag ser en tecknad film (eller animerad som det oftast kallas numera).

Filmen som startade min tradition var Trassel/Tangled, och efter det har jag sett en ny varje år. Förra året hängde jag med min syster och ett par kompisar. Vi gjorde våfflor och tittade på Frost/Frozen, som vi alla visserligen hade sett förr, men den är ju så bra!

I år hängde jag med mig själv i soffan, tillsammans med en skål lösgodis och årets film Insidan ut/Inside out. Den handlar om Riley (eller Jenny, som huvudkaraktären märkligt nog är omdöpt till i den svenska textningen) och hennes känslor; Glädje, Sorg, Ilska, Avsky och Rädsla. Vi får följa med i vad som händer i Rileys hjärna och med hennes känslor när hon och hennes föräldrar flyttar från Minnesota till San Fransisco.

Det bästa med den här filmen är att den visar att alla människor har känslor. Och att alla känslor behövs för att vi ska kunna fungera som människor. Jag älskade den och den fick mig att både skratta högt och gråta. Den här filmen är en av de bästa jag har sett på riktigt länge. Se den, se den!

Det här inlägget postades i film och tv-serier, påhitt, vinter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

