sånt jag tittade på när jag var sjuk förra veckan

Som ni kanske minns hade jag influensa förra veckan. De första dagarna när jag hade feber var det en kamp bara att äta och vila. Så jag gjorde som jag alltid gör när jag är sjuk. Jag hängde i soffan och tittade på tv-serier och film. Den här gången blev det bara tv-serier, faktiskt.

En anledning till att det bara blev tv-serier den här gången, är att jag, när jag ändå är sjuk, brukar passa på att titta ikapp på sånt jag tycker är läskigt, men som jag ändå vill se. För när jag är sjuk kan jag 1. titta på dagen i dagsljus och 2. är inte så skärpt i skallen vilket gör att jag inte blir lika rädd. Om det är logiskt eller inte, det är dock en annan fråga, haha!

Hursom, eftersom det ändå (tyvärr) är lite sjuk- och förkylningstider vid den här tiden på året tänkte jag passa på att berätta vad jag såg. Kanske hittar någon av er något att se på, vare sig ni är sjuka eller inte. Häng med!

bron3_big-840x200_5649f336ddf2b36bbd62eacf
Bron, säsong 3
Det första jag gav mig i kast med, och som blivit någon av en sjuktradition, var att titta på den senaste säsongen av Bron. Serien är en av de bästa jag vet, karaktären Saga Norén är en favorit och att dessutom ibland få möjligheten att känna igen sig (eftersom den är inspelad i Malmö och Köpenhamn) gör den absolut sevärd. Andra säsongen var jag inte jätteimponerad av men den här höll verkligen måttet. Mycket bra! Tittar gör du här.

midnattssol_3_disc_nordic-38786646
Midnattssol
Den andra serien jag tittade på var Midnattssol. Största anledningen till det var för att den utspelade sig i Kiruna med omnejd och för att stadsflytten var en del av plotten. Och framförallt var det för att jag hoppades att de skulle visa mycket vacker natur. Och det gjorde de! Exakt vad den handlar om har SVT redan förklarat så bra här, så det tänker inte jag göra. Den var ganska brutal (vilket jag väntat mig) men naturscenerna och det intressanta samarbetet mellan huvudrollsinnehavarna gjorde det värt det.

making_a_murderer_titlecard
Making a murderer
Den här dokumentära tv-serien handlar om Steven Avery som blir dömd och sitter fängslad, i 18 år, för ett brott han inte begått. Han frias tack vare att tekniken för analysera DNA-prov har blivit bättre. När han blivit fri stämmer han det lokala polisväsendet för tiden han tvingats tillbringa i fängelset. Men historien tar en dramatisk vändning när Avery plötsligt är samma lokala polisväsendes huvudmisstänkta i ett mord. Mellan febertopparna satt jag mest och gapade åt den här för att det kändes så absurt att det här ens kunnat hända. Jag fick påminna själv om att det faktiskt är en riktig historia som dessutom ännu inte är avslutad. Det ryktas om att det kommer en säsong två någon gång senare i år, men ingen verkar veta exakt när. Du kan se den på Netflix.

miss_representation_2011
Miss Representation
Undantaget som bekräftar regeln (om att jag bara plöjde tv-serier) är den här dokumentären. Den är gjord i Amerika och ja, den är därför bitvis ganska svår att applicera på Sverige, men den säger ändå något väldigt viktigt. Och det den säger, att representation spelar roll, är viktigt oavsett vilket land dokumentären är gjord i. Dokumentären handlar om att bristen på representation i (amerikansk) media gör att tjejer och flickor har få eller inga förebilder att se upp till. Det får konsekvenser eftersom det är svårt att drömma om något du inte visste var möjligt, eller som dokumentärmakaren säger ”You can’t be what you can’t see.”Du kan se den på Netflix.

600x600bb-85
Sons of Anarchy
Och tills sist så började jag titta på Sons of Anarchy igen. Denna tv-serie som handlar om en motorcykelklubb och har 30-nånting-åringen Jax Teller (spelad av Charlie Hunnam) i huvudrollen. Han försöker jonglera sina plikter mot både familjen, klubben och sin nyfödda son samtidigt som han vill hitta sin riktning i livet. Det är turbulent, blodigt och våldsamt. Den här gången lär jag bara se de första tre säsongerna eftersom det är de jag tycker är bäst.

Det här inlägget postades i film och tv-serier, vinter. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till sånt jag tittade på när jag var sjuk förra veckan

  1. Ellen Lindberg skriver:

    Hahaha alltså!! Detta inlägg <3 Jag har dock sett allt sedan innan men har aldrig riktigt landat i att jag är en sådan person som *gärna tittar på serier*. Förstår du vad jag menar? Och nu slog det mig, att det är jag nog visst! Saga Norén <3 Och Making a murderer, så jäkla sorglig men ack så viktig dokumentär.

    • Malin skriver:

      Ellen, vad gullig du är! Ja, det är ju sjukdomstider, så jag tänkte att jag likaväl kan tipsa andra som kanske är i samma sits :) Vad härligt att du kom till insikt! Jag är verkligen en *serieperson*, gillar det nästan mer än film, ibland.

  2. Ping: årstidslistan: vinter |

Kommentera

