i lördags: konsert med frida hyvönen på dunkers

I lördags hade jag turen att få hänga med Ida hela kvällen. Tack vare en kompis till henne hade vi fått biljetter till Frida Hyvönens konsert på Dunkers. Men kvällen började egentligen med att vi käkade middag. Fast på restaurangen var det så mörkt att det var helt omöjligt att fota. Så då gjorde jag inte det.

Och därför känns det nu typ som att den där middagen aldrig hände? Konstigt det där att jag ibland känner så, att saker jag upplevt är mer verkliga när jag har dem på bild än inte. Men jaja, nog om det. Vi började i alla fall kvällen med att äta, för det bör en, och det är najs att vara mätt.
saturday, concert with frida hyvönen, dunkers kulturhus, helsingborg
Efter det gled vi prick kl 18:59 ner på våra platser i konsertsalen på kulturhuset. Och exakt en minut senare, på utsatt tid, klev Frida Hyvönen med bandet bestående av Linnea Olsson och Amanda Lindgren in i salen och upp på scenen. Sen följde en dryg timmes musik.
saturday, concert with frida hyvönen, dunkers kulturhus, helsingborg
Med lite avbrott för scenpromenad och den här kaxiga utläggningen:
”Ja, nu ska jag svara på frågan som alla undrar, har hon något på sig under den här 1930-tals klänningen i spets? Och jo, det har jag, en kroppsstrumpa, så jag är inte helrakad på underkroppen, om någon trodde det.”
saturday, concert with frida hyvönen, dunkers kulturhus, helsingborg
Hyvönen hade aktivt valt att bara spela låtar från sin senaste skiva, Kvinnor och barn, vilket var tur för mig för det är den enda jag har lyssnat på. Jag har aldrig fallit för hennes musik förrän i höstas när min kollega Charlotte tipsade om Hyvönens låt Imponera på mig. Den gillade jag skarpt, med en gång!

När en artist sjunger på svenska tycker jag ofta att texterna känns så mycket precisare och skarpa. Kanske har det också att göra med att svenska är mitt modersmål och jag har lättare att ta det till mig. Det är nog också därför jag gillar Veronica Maggio och Säkert! så himla mycket. Texterna går rakt in i kroppen. Så är det med Hyvönens också.
saturday, concert with frida hyvönen, dunkers kulturhus, helsingborg
När spelningen var slut fick de välförtjänta stående ovationer för den var verkligen verkligen bra. Skivan bjuder på låtar om väldigt allvarliga ämnen och både mina och Idas känslor efteråt bestod av lika delar skörhet och styrka. En väldigt speciell upplevelse.

En annan anledning till att jag gillade konserten så mycket var att det var de där tre på scenen som själva sålde sin merch.

Ida och jag fortsatte kvällen med te och alkoholfria drinkar på en bar där vi stannade tills vi var sist kvar. De som jobbade där var så himla gulliga och berättade för oss om hur stammisarna brukade göra, slänga tesilen i vasken, till exempel. Innan vi skildes åt hann vi också med att snacka om vem som egentligen tar relationsansvaret i en relation, om våra respektive jobbveckor, hur vi lärt känna våra närmaste vänner och om boken vi läser i bokklubben just nu. Allt som allt var det en riktigt fin lördagskväll!

Det här inlägget postades i musique, påhitt, våren. Bokmärk permalänken.

Kommentera

