filmtips: la la land och hidden figures/dolda tillgångar

Idag är det fredag och, även om det varit mycket om film och tv på bloggen det senaste, så tänker jag inte låta det hindra mig från att tipsa om två rörliga grejer till. För en bra film förtjänas att uppmärksammas!

Dessutom är det kanske någon här inne som vill gå på bio i helgen, men inte vet vad ni vill se? Ja, då kommer kanske mina två tips väl till pass. Båda filmerna har varit i ropet på det senaste så det är nog ingen som egentligen har missat dem. Men kanske är du fundersam på om de är värda att se på bio? Enligt mig och det här inlägget är svaret på den frågan ett enda rungande ja!

La la land
Den första filmen jag vill tipsa om är den som nästan vann en Oscar för bästa film, nämligen La la land. Jag såg den utan sällskap och kunde inte sitta still i biofåtöljen (ja, exakt så klyschigt var det) för min fot stampade takten nästan hela tiden. Från öppningsscenens stekande hetta till slutscenens sista ton. Det här är en musikal och jag älskar musikaler. Jag funderade länge på om den var värd att se på bio men nu efteråt är jag så glad att jag gjorde det. Den är färgglad, varm och fylld av musik och när jag gick därifrån ville jag liksom stanna kvar i filmen. Jag tyckte väldigt mycket om den!

Läs mer om filmen här. Och soundtracket finns på här på Spotify.

Hidden figures, eller Dolda tillgångar
som den heter på svenska, handlar om tre afroamerikanska matematiker och är den andra filmen jag vill tipsa om. Katherine, Dorothy och Mary jobbar på NASA i början 1960-talet. Deras arbete som matematiker för NASA:s rymdprogram var avgörande för att amerikanerna till slut skulle kunna skicka upp den första amerikanen i rymden. I filmen är teman som jämlikhet och rasism väldigt tydliga. Även om filmen är baserad på verkliga händelser känns de ganska uppskruvade och amerikaniserade i sin återgivning. Samtidigt kände jag sån power och inspiration när jag gick ifrån biosalongen. Filmen var både varm, rolig, sorglig och dråplig och lämnade mig med en varm känsla i magen och ett jävlar anamma i hjärtat.

Läs mer om filmen här.

Det här inlägget postades i film och tv-serier, våren, vinter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

