vår 80-års fest

Förra sommaren, i mitten av juli, hade jag och mina systrar gemensam födelsedagsfest. 2016 var året när vi alla fyllde jämt.

portraits, our 80th birthday party, karlskrona
Jag hade länge tänkt att jag ville ha en super-duper-mega-fest eftersom jag de senaste åren firat ganska lugna födelsedagar och knappt heller firat min masterexamen med någon reda. Men för mig som fyller i januari kändes det som ett halvt om halvt hopplöst fall att, under en av årets minst omtyckta månader, försöka få ihop ett kalas, än mindre att försöka få folk att komma på det. Och eftersom jag alltid, när människor undrat hur det känns att fylla år i januari, har sagt ”hade vi bott på södra halvklotet hade det varit sommar nu!”, tog jag mig själv på orden och sköt fram det hela ett halvår. Sommarfester utomhus är roligare än vinterfester inomhus! Och även lite enklare att härbärgera.

Under planerandets gång slog också jag, Ingrid och Karin våra påsar ihop. Så, för snart ett år sedan bestämde vi hur inbjudningarna skulle se ut, skickade iväg dem, funderade på dekorationer, klurade på hur vi skulle få plats, hur vi skulle möblera våra föräldrars trädgård och roddade med menyn.

portraits, our 80th birthday party, karlskrona
En del av förberedelserna var också att köpa ett helt gäng en-gångs-kameror som vi ställde ut på borden. Att rodda en fest, hälsa välkomna och snacka plus fotografera, när du är en av huvudpersonerna, är i princip omöjligt. Det vet jag av erfarenhet. Så därför tänkte vi att alla helt enkelt får vara fotografer åt oss. Och nu har jag äntligen gått igenom fotona ordentligt!

Så idag, från och med nu, blir det en-gångs-kamera-bonanza här på bloggen.

the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
Innan gästerna kom åt vi gröt och fil i trädgården. Det gällde ju att ladda inför festen! Och så passade vi på att testa kamerorna så klart! Det blåste men solen sken.
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
Sen började gästerna komma och då var det bara att korka upp bubblet! Vi hade bjudit till öppet hus så det droppade in människor lite då och då.
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
Jag minns att det här var den första bilden jag tog. Vi hade caterat maten och allt var så himla gott och jag vet att jag halvvägs genom festen kom på att vi inte fotat maten. Jag som alltid, alltid fotar maten, minutiöst! Precis när jag kommit på det gjorde Mama samma insikt. Så, enda undantaget är alltså den här bilden.
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
Efterrätt fanns det också, en hel liten buffé vars innehåll vi hade bakat själva. Men inte blev det något fotat där med någon ordning heller, så därför blev jag glad när jag hittade denna bilden på en av en-gångs-kamerorna.
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
Vi hade samlat ihop både släkt och vänner inför det här kalaset. Extra allt på en gång liksom! Båda mina äldsta vänner var med. Ina till exempel.
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
Och Sara och hennes Alexander.
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
Ett par av mina vänner från Helsingborg hade också möjlighet att komma, Jesper och Caroline. De hade också festens nästyngsta deltagare med sig.
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
Ingrid och Karin hade också ett gäng kompisar där från olika delar av landet och världen.
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskronathe party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
Och så kom både släkt och vänner till familjen.
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
Det kom ett gäng gemensamma kompisar till oss (och vår bror) också, inklusive Långögängets (och festens) yngsta medlem, en månad ung, vid tillfället!
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
Och mitt gäng från när jag pluggade på högskolan var också där.
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
Så småningom sänkte sig mörkret över vår fest.
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
Men det hindrade ju verkligen ingen av oss.
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
Vi klädde på oss lite mer kläder, flyttade in under partytältets skyddande tak och plockade fram snaxen!
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskronathe party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
Och så snackade vi bort några timmar till, drack lite mer öl och tog lite fler foton. Jag vill minnas att klockan var runt 01:30 när den sista personen gick hemåt. Då hade vi varit i gång i drygt 12 timmar. Och det kändes så fint att vi hade samlat alla människor vi känner från olika sammanhang till gemensamt häng för en dag!
the party, saturday, our 80th birthday party, karlskrona
Tack igen alla som kom och alla som hjälpte till att göra det här till en minnesvärd dag <3

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, påhitt, sommar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

