måndagstankar

portraits, karlskrona, by ingrid bergman photography
Foto taget av Ingrid Bergman

Visste ni att vårdagjämningen, som infaller idag, egentligen inte är en dag? Det är ett ögonblicksverk som sker ett visst klockslag. Just idag inträffar den kl 10:29. Samma resonemang gäller så klart för höstdagjämning, sommarsolstånd och vintersolstånd. Och för mig som påverkas väldigt mycket av årstid och väder är det här väldigt intressant.

Att hänga upp tillvaron på olika krokar för att hålla tiden i styr gör vi hela tiden. En del av dessa krokar vet bara vi själva om, eftersom dagen som kroken hänger på, har betydelse bara för en själv. När jag var liten tänkte jag alltid på vårdagjämningen som den dagen när våren kom. Det är så klart helt fel, inser jag nu, men jag tänkte så då.

Förutom att det är vårdagjämning idag är det också måndag. Och att det är det är ju också en slags krok skapad av mänskligheten för att vi ska kunna hålla reda på vilken tid i veckan det är. För någon som jobbat helg är kanske det här den första dagen på helgen? Och för mig som varit ledig i helgen är det här första dagen på arbetsveckan.

De senaste veckorna har det snurrat på rätt bra i jobbets maskineri. I fredags var jag därför trött och matt. Och irriterad över att ännu en vecka gått och jag inte riktigt hunnit andas mellan uppgifterna. Så den här veckan vill jag gå in i med ett annat fokus. För, som en person jag mötte förra veckan sa, ”Vi styr dit vi tittar. Så håll fokus!”

Den här veckan ska jag fokusera på mer luft i schemat och mer luft i lungorna. Vad ska du fokusera på?

Det här inlägget postades i tankar för dagen, våren. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till måndagstankar

  1. Ida skriver:

    Jag ska fokusera på att läsa, ta det lugnt, kanske promenera och smida planer för Amsterdam! :)

  2. Ping: om veckan som gått |

Kommentera

