en annan historia av lina thomsgård (red.)

Idag vill jag tipsa er om en bok jag har läst.
en annan historia: om barumskvinnan, mama masika och 49 andra personer alla bör känna till av lina thomsgård (red.)
Den är precis nyutkommen och heter En annan historia. Redaktör för boken är Lina Thomsgård, som startade Rättviseförmedlingen, ni vet? Nu har hon samlat 51 skribenter som berättar om varsin person som de tycker att världen bör känna till. Resultatet har blivit den här boken som är sprängfylld med intressanta personporträtt av människor som gjort roliga, viktiga och spännande gärningar.
en annan historia: om barumskvinnan, mama masika och 49 andra personer alla bör känna till av lina thomsgård (red.)
Några av dem kände jag till sen tidigare, som Artemisia Gentileschi. Jag läste en roman om henne när jag gick på gymnasiet och insåg nu att mycket av den historien faktiskt stämde med det eftervärlden vet om henne. Hon var en av de första renässansmålarna och en av hennes mest kända målningar är den här.
en annan historia: om barumskvinnan, mama masika och 49 andra personer alla bör känna till av lina thomsgård (red.)
Moa Martinson kände jag också till, mest för att Mama alltid har fått något speciellt i rösten och blicken när hon har nämnt hennes bok Mor gifter sig. Jag har fortfarande inte läst något av henne men känner att det verkligen börjar bli dax nu!
en annan historia: om barumskvinnan, mama masika och 49 andra personer alla bör känna till av lina thomsgård (red.)
Men, jag lärde mig också väldigt mycket om många kvinnor jag inte hört talas om förut. Ada Lovelace, till exempel. Hon skapade världens första datorprogram och hade en vision om att datorer hade potential att hantera mer än bara siffror.
en annan historia: om barumskvinnan, mama masika och 49 andra personer alla bör känna till av lina thomsgård (red.)
En annan ny och intressant person var Fatima al-Fihri som var byggmästare och mecenat. Hon grundade en moské och en skola i Fes i Marocko. Skolan är fortfarande i gång och räknas som världens första universitet.
en annan historia: om barumskvinnan, mama masika och 49 andra personer alla bör känna till av lina thomsgård (red.)
Och Joan Clarke var en av de smartaste matematikerna på Bletchley Park i England under andra världskriget. Där var hon en av de som knäckte koden till Enigma vilket gjorde att engelsmännen fick värdefull information om tyskarnas trupprörelser.
en annan historia: om barumskvinnan, mama masika och 49 andra personer alla bör känna till av lina thomsgård (red.)
Sveriges första kvinnliga professor heter Birgitta Odén-Dunér. Hon var verksam vid Lunds universitet och blev professor där 1965. Förutom att vara den första kvinnliga professorn i landet var hon också den första kvinnliga professorn i historia. (Som en rolig detalj insåg jag, när jag hade läst om henne, att jag har haft hennes son som lärare när jag pluggade.)
en annan historia: om barumskvinnan, mama masika och 49 andra personer alla bör känna till av lina thomsgård (red.)
Muriel Siebert tog sig in på den amerikanska finansmarknaden under 1960-talet och öppnade dörren för fler kvinnor att följa efter. År 1967 tog hon som första kvinna plats i New York Stock Exchange efter att ha tagit sig igenom ett moment 22 där hon, för att styrka sin ansökan om medlemskap, var tvungen att bevisa att en bank var beredd att låna ut pengar till henne. Samtidigt krävde banken att hon skulle vara medlem i NYSE för att de skulle godkänna hennes lån…
en annan historia: om barumskvinnan, mama masika och 49 andra personer alla bör känna till av lina thomsgård (red.)
En annan person som jag aldrig hört talas om förut var Sister Rosetta Tharpe. Hon anses vara ”the original soul sister”. Med sitt gränsöverskridande gitarrspel och populariserande av gospeln influerade hon musiker som Johnny Cash, Jerry Lee Lewis och Elvis.
en annan historia: om barumskvinnan, mama masika och 49 andra personer alla bör känna till av lina thomsgård (red.)
De flesta amerikanska politiker som jag känner till är män. På rak arm kan jag komma på en enda kvinna (Hillary Clinton) och hon är dessutom vit. Därför kände jag att det var väldigt viktigt för mig att läsa om Shirley Chisholm. Hon valdes som första svarta kvinna till en plats i den amerikanska kongressen 1969 och satt sedan där i sju omgångar fram till 1983. År 1972 var hon den första svarta personen och den första kvinnan att ställa upp i valet om att bli Demokraternas presidentkandidat.
en annan historia: om barumskvinnan, mama masika och 49 andra personer alla bör känna till av lina thomsgård (red.)
Och till sist, en annan intressant person som jag läste om, var Thora Dardel. En svensk författare som flyttade till Paris på 1920-talet och där träffade flera kända konstnärer. Hon har skildrat sin tid i Paris i boken Jag for till Paris, som gavs ut 1941.

Det här var bara ett oerhört litet urval av alla de intressanta personer som porträtterats i En annan historia. Om du vill utvidga din samhällsbildning och ditt perspektiv på världen kan jag varmt rekommendera den här boken! Eller, faktum är att jag tycker att den här boken borde ingå som obligatorisk läsning för alla överallt.

Världen är så mycket större och mer varierad än vad vår historia hittills har visat! Läs läs läs den!

Det här inlägget postades i böcker, våren. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till en annan historia av lina thomsgård (red.)

  1. Mama skriver:

    Ja! Den boken har jag tänkt läsa 👍🏻

  2. Ping: årstidslistan: vår |

Kommentera

