söndagstankar

kärntruppen, saturday, stockholmstockholm, day 3

Först, giftgasattack och bombräd i Syrien. Sedan, en våldsam händelse i Stockholm. Den här veckan har gått hårt åt mänskligheten. Mina ögon har svidit av saltet från mina tårar. Jag har känt hjärtat bulta så hårt i halsgropen att jag nästan inte kunnat andas. Jag har gråtit av sorg och av rädsla men också av värme och glädje och kärlek.

Veckan som gått har jag, förutom att känna en stor ledsamhet över vad som händer i världen, också påverkats av tråkiga besked i min egen mikro-värld. Så när det i fredags eftermiddag stod klart att något hänt på Drottninggatan i Stockholm kände jag bara att nä! Nu får det vara nog!

Så här skrev jag om händelsen i Stockholm på min instagram i fredagskväll:

Den här veckan har redan gått hårt åt mitt hjärta. Och idag strax efter kl 15 flög det upp i halsgropen igen. Min första tanke var att om någon endaste människa, och särskilt någon som står mig nära, är drabbad av händelsen i Stockholm, då faller jag ihop här på mattan. Jag pallar inte mer. Nu får det vara nog, världen! Livet är skört som fan så sluta ha sönder det. Jag är inte personligt drabbad, mina närmaste lever, men det gäller inte alla och mina tankar är med dem. I allt det här eländet gör det mig varm och lugn när jag läser om hur människor tar hand om varandra och hjälper till och om hur mänsklig värme och närhet trumfar hot och hat. Kärleken övervinner allt och så måste det fortsätta vara 💕

Men det jag nu på söndagskvällen bär med mig, är vilken fantastisk medkänsla, hjälpsamhet och hjärtlighet som har genomsyrat mina sociala medier efter händelsen i Stockholm. Människor har hjälpt varandra, bjudit på käk, öppnat sina hem och sina transportmedel för att helt okända människor ska känna sig trygga. Hashtaggen #openstockholm kan vara den finaste jag sett.

Värmen mellan människor är enligt mig universell, bestämd och vänlig. Och det är med den i ryggen vi tillsammans tar oss vidare framåt. För framåt ska vi. Det är det ingen tvekan om. I den framtid jag går vidare i, är alla välkomna, precis så som alla var välkomna i Stockholm i fredagskväll. Tillsammans är vi starka.

stockholm, day 2

Andra som skrivit eller sagt bra grejer om det som hänt:
Emily Dahl
Johannes Anyuru
Emil Jensen
Elsa Billgren
Lovisa
Vicky
Julia

Det här inlägget postades i tankar för dagen, våren. Bokmärk permalänken.

En kommentar till söndagstankar

  1. Ping: lördag i stockholm: andra-frukost på robin delselius bageri och häng med mini-kärntruppen |

Kommentera

