minst 7 spännande böcker att läsa i påsk

I Norge finns traditionen att läsa kriminalromaner under påsken. Det kallas för ”påskekrim” och är, framförallt i södra Norge, deckarens högtidsstund. Jag gillar att läsa deckare (om de inte är för läskiga), men även väldigt många andra sorters böcker. När en bok har en drivande och spännande historia faller jag ofta pladask. En sådan bok är inte alltid en deckare men den kan kännas lika adrenalinstinn och hjärtklappande ändå.

Så idag tipsar jag om minst sju spännande böcker för dig att läsa i påsk. Eftersom ett par av tipsen är en serie böcker är det till och med fler tips än sju, om du gillar just den boken. Kanske kan någon av dem vara något för dig att läsa under påskhelgen? Glad påskläsning, allihopa!
the third book of the Hunger Games
Trilogin om Hungerspelen av Suzanne Collins handlar om Katniss Everdeen som tvingas vara med i Hungerspelen. Det är en grym tävling som regimen i Panem håller varje år för att kväsa eventuella uppror och påminna befolkningen om regimens makt.

Börja med Hungerspelen, fortsätt med Fatta eld och avsluta med Revolt, som jag läser här ovan. Filmerna är också bra, jag älskar hur Jennifer Lawrence spelar Katniss Everdeen, men böckerna är ännu bättre!
the cuckoo's calling by robert galbraithcareer of evil by robert galbraith
När J K Rowling var klar med böckerna om Harry Potter gick hon, via pseudonymen Robert Galbraith, över till att skriva deckare (bland annat). Cormoran Strike är detektiven som med hjälp av Robin Ellacott löser mord och andra oklarheter i London. Den första boken heter The Cuckoo’s Calling, den andra The Silkworm och den tredje Career of Evil. Jag har skrivit om den tredje boken här.
438 dagar av martin schibbye och johan persson
Perssons och Schibbyes öde har nog inte undgått någon. De svenska journalisterna blev tillfångatagna och kastade i fängelse i Etiopien där de tillbringade nästan 1,5 år innan de kom hem till Sverige. Då skrev de boken om vad de varit med om. Och fastän jag genom hela boken mer eller mindre visste vad som skulle hända var den ändå väldigt spännande att läsa. Jag kan också rekommendera deras sommarprat.
veronica mars: the thousand dollar tan line by rob thomas and jennifer grahamveronica mars: mr kiss and tell by rob thomas and jennifer graham
Veronica Mars är en av mina favorit-tv-serier. Den finns inte längre och länge trodde jag att jag aldrig skulle få veta hur det gått för mina favoritkaraktärer. Serien gjordes i bara tre säsonger och det sista avsnittet bjöd på ett öppet slut.

Men sen blev det 2010-tal och seriens skapare, Rob Thomas, startade en insamlingskampanj på Kickstarter. Fans från hela världen var med och satsade pengar för att Thomas och många av originalskådespelarna skulle kunna göra en film om den bästa personen jag vet. Och det lyckades! Filmen kom 2014 och strax därefter släpptes också böckerna ovan.

Historierna i The Thousand-Dollar Tan Line och Mr. Kiss and Tell utspelar sig båda efter serien och filmen, men går utmärkt att läsa som fristående berättelser. Men, om du vill uppleva alla nyanserna (och alla interna skämt) är det förstås en fördel att vara helt insatt i Veronica Mars värld. Jag tycker att serien håller att titta på än, trots att den har mer än 10 år på nacken! Så det här är ett kombinationstips.

Jag har skrivit om den andra boken här.
gone girl by gillian flynn
Gone Girl av Gillian Flynn.

Om du gillar historier med en twist ska du läsa den här! En bit in i boken händer något som i alla fall fick mig att tappa hakan. Det fick mig också att verkligen börja fundera på vad den här boken egentligen handlar om.
the legend triology by marie lu
Här kommer en triologi till!

Mindre känd än Hungerspelen, men på samma dystopiska tema. Första boken i trilogin Legend heter precis så, och efterföljs sedan av Prodigy och Champion. June och Day har vuxit upp i helt olika skikt av Republiken. Day, som en person halvt under radarn och som i regimens ögon ses som kriminell och June, som den elittränade soldaten med toppresultat som får i uppgift att fånga honom. Allt verkar glasklart när de plötsligt upptäcker att de har en gemensam fiende.
the night circus by erin morgenstern
Den sista boken jag vill tipsa om är The Night Circus av Erin Morgenstern.

Boken handlar om en cirkus som utan förvarning dyker upp på olika platser över hela världen. Bokens huvudpersoner är Celia, som har en mycket drivande far som lär henne utnyttja den talang hon har för vad vi skulle kalla olika magiska trick, och Marco, som också lär sig magiska trick, fast på ett annat sätt än Celia. Jag har skrivit mer om boken här.

Det här inlägget postades i böcker, våren. Bokmärk permalänken.

Kommentera

