i torsdags: bokbönorna diskuterar sommaren utan män av siri hustvedt

Idag för en vecka sedan knallade jag hem till Elin. Det var nämligen dax för bokklubbsträff!
sommaren utan män av siri hustvedt
Boken vi läst var Sommaren utan män av Siri Hustvedt.

Den handlar om Mia som, efter flera års äktenskap med Boris, plötsligt blir lämnad av honom. Boris menar att han behöver tid för sig själv, men i själva verket har han blivit kär i en yngre kollega. Detta gör Mia galen och hon hamnar på sjukhus, men det är inte det boken handlar om. Istället handlar den om sommaren efter det som Mia tillbringar i sin barndoms hemstad. Där håller hon en kurs i poesi för sju tonårsflickor och umgås med sin mamma och dennas vänninor.
thursday, book club meeting with bokbönorna, helsingborg
Vår diskussion böljade som vanligt fram och tillbaka. Jag kände mig först avvaktande för jag visste inte riktigt vad det var jag hade läst. Å ena sidan är Hustvedt väldigt precis och elegant i sina formuleringar. Det finns passager i boken där hon på ett väldigt subtilt sätt lyckas vara riktigt rolig utan att läsaren först märker det. Men å andra sidan är det ibland svårt att hänga med i berättelsen. Den röda tråden är svår att urskilja. Hustvedt använder också många komplicerade ord som bitvis gjorde det svårt att få ett flyt i läsandet. Jag tyckte att det kändes som om den var skriven i ett enda intensivt andetag. Och språket är på sina ställen, samtidigt, väldigt vackert formulerat.

En sak som kommer igen, för alla böcker vi har läst i bokklubben så här långt, är att vi alla efteråt känner att de har växt under vår diskussion. När vi har suttit ner, druckit te, ätit en kaka eller två och pratat om huvudkaraktären, språket, berättelsen, då är det som att något lossnar. I alla fall i mig. Plötsligt förstår jag boken så mycket bättre och berättelsen och karaktärerna framträder tydligare. Och den känslan gör mig lika glad varje gång!
sommaren utan män av siri hustvedt
En rolig detalj i den här boken var att Mias mamma och hennes vänninor också hade en bokklubb. Men, till skillnad från De Fem Svanarnas bokklubb har vi inga inslag av konkurrens i vår.
sommaren utan män av siri hustvedt
Boken fick oss också att prata om jämställdhet, vems jobb som egentligen räknas och om pengar och ekonomi.

Av mig fick boken: ★★★☆☆
Men jag glömde kolla vad betygssnittet från bokklubben blev den här gången.


Vår förra träff med Bokbönorna:
I torsdags: bokbönorna diskuterar Tripprapporter av Tone Schunnesson

Det här inlägget postades i böcker, påhitt, våren. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till i torsdags: bokbönorna diskuterar sommaren utan män av siri hustvedt

  1. Mama skriver:

    O så lycklig Mor ser ut på det fotot 💕

  2. Ping: bokbönorna läser de polyglotta älskarna av lina wolff |

Kommentera

