fredag i stockholm: josef frank på arkdes och lunch på rolfs kök

Som jag nämnde i gårdagens inlägg tillbringade jag valborgshelgen i Stockholm. Hela min familj var också där, men den här dagen träffade jag bara några av dem.
friday, stockholm
Så i fredags förmiddag, för snart en vecka sedan, befann jag och Flingan oss alltså här, på Slottsbacken. Sist jag var just här var det lite mer folk på plats. Det var däremot lika soligt om än något svalare temperatur!
friday, stockholm
Vårt mål var dock inte slottet utan Skeppsholmen
friday, arkdes, exhibition with josef frank, stockholm
och Arkitektur- och designcentrum, eller ArkDes som det också kallas.
friday, arkdes, exhibition with josef frank, stockholm
Där går just nu en utställning om Josef Frank som jag ville se. Jag hörde först talas om den på Floras blogg och blev så glad när jag insåg att jag skulle hinna se den!
friday, arkdes, exhibition with josef frank, stockholm
Utställningen var alldeles lagom stor. Där fanns det exempel på inredningar som Frank gjort och på möbler. Plus ett helt schema över alla olika sorters stolar som han skapat.
friday, arkdes, exhibition with josef frank, stockholm
Det fanns också skisser och foton från olika hus han ritat. En del av dem byggdes på riktigt och en del byggdes inte. Frank var nämligen arkitekt i botten, men när han flytt till Sverige från Tyskland under 1930-talet, fanns det inget intresse av att dra nytta av hans erfarenheter som arkitekt. Istället kom tiden i Sverige att domineras av formgivning av mönster, inredning och möbler, ofta i samarbete med eller för Estrid Ericsson på Svenskt Tenn.
friday, arkdes, exhibition with josef frank, stockholm
Något som var nytt för mig var att han också målade akvareller, ofta av de hus han ritade. Ibland kan jag tycka att akvareller är ganska mesiga, ofta är det ljusa färger som dominerar, men de här var inte sådana.
friday, arkdes, exhibition with josef frank, stockholm
Men min absoluta favoritdel av utställningen var den med hans mönster. Precis som för hans olika stolstyper fanns det här också ett schema över hans olika typer av mönster. Det var mäktigt att se dem uppdelade så här.
friday, arkdes, exhibition with josef frank, stockholm
Och lika coolt var det att få se hans originalskisser.
friday, arkdes, exhibition with josef frank, stockholm
Det kändes som en dröm.
friday, arkdes, exhibition with josef frank, stockholm
Min inre nörd blev extra lycklig över upptäckten att det i marginalen till alla mönster fanns information om hur många och vilka färger som skulle användas och hur mönstret skulle rapporteras för att skapa helheten.
friday, arkdes, exhibition with josef frank, stockholm
Allt som allt var det en ljuvlig utställning. Om ni ska till Stockholm innan den 27 augusti i år tycker jag verkligen att ni ska åka hit och se den!
friday, stockholm
Efter dagens första dos kultur skiljdes Flingan och jag åt. Jag satte kurs mot Strandvägen och Svenskt Tenn där jag köpte mitt favoritte.
friday, stockholm
Och efter det var det precis lagom att promenera genom stan och möta upp Flingan och vår storebror Mattias för lunch. Han hade bokat bord på Rolfs kök till oss.
friday, stockholm
Där käkade vi torsk och potatis och det var megagott.
friday, stockholm
Och så snackade vi om våra jobb, om pandor, om vad vi skulle göra resten av helgen och om Josef Frank-utställningen som vi alla tre sett.

Efter det gick jag i diverse affärer och spenderade pengar. Och sen möttes Ingrid och jag upp igen och då åkte vi hemåt för att preppa inför kvällens konsert som vi skulle gå på tillsammans med Cookie och Viktor. Men det kommer i nästa inlägg!

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, utflykter och äventyr, våren. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till fredag i stockholm: josef frank på arkdes och lunch på rolfs kök

  1. Ping: konsert med ghost på hovet |

  2. Ping: lördag i stockholm: andra-frukost på robin delselius bageri och häng med mini-kärntruppen |

  3. Ping: lördag i stockholm: middag på rutabaga och operasång på kungliga operan under kulturnatten |

  4. Ping: söndag i stockholm: fantomen på operan på cirkus och middag på prime |

Kommentera

