konsert med ghost på hovet

Idag fortsätter vi spana in min tripp till Stockholm förra helgen!

Som jag skrev i förra inlägget hade vi en konsert att gå på på fredagskvällen. Konserten var med Ghost och jag och Flingan hade fått våra biljetter i födelsedagspresent respektive julklapp av Karin och Viktor. Vi var mycket peppade, och lite fundersamma med tanke på de senaste nyheterna om att några av bandets tidigare medlemmar har stämt sångaren.
friday, stockholm
I väntan på presentgivarna hängde vi i solen på Konserthusets trapp vid Hötorget. Vi skulle börja kvällen med att käka!
friday, stockholm
Efter lite snurrande runt bland olika matställen hamnade vi till slut, gaaanska hungriga, på ett burgarställe i Kungshallen.
friday, stockholm
Di här gulliga personerna satt mitt emot mig och Viktor.
friday, stockholm
När käket var slut åkte vi, och alla studenter som haft mösspåtagning, vidare till Globen. Medan studenterna knatade till Slakthusområdet gick vi till Hovet och ingång 11.
friday, concert with ghost b.c., stockholm
Förband nummer två var i full gång när vi klev in i arenan.
friday, concert with ghost b.c., stockholm
Och efter det väntade en ganska lång stund med sakral musik, allt enligt Ghosts traditioner. Efter det var det dax för kulturupplevelse nummer två, för den här resan.
friday, concert with ghost b.c., stockholm
Och sen, efter lite längre väntan, kom de så till slut ut på scenen. Papa Emeritius den tredje startade som brukligt i full påveutstyrsel.
friday, concert with ghost b.c., stockholm
De spelade många av mina favoritlåtar, till exempel From the Pinnacle to the Pit, Absolution, Mummy Dust, Güleh/Zombie Queen och Ritual. Jag har samlat mina favoriter i en spellista som du hittar här.
friday, concert with ghost b.c., stockholmGastarna vevade på som sjutton på sina instrument.

Konserten kändes lite avig, och jag vet inte om det berodde på att ljudet var lite så där eftersom vi satt rätt långt bort, eller om det bara var vetskapen om att det var andra musiker bakom maskerna, men något kändes off. Bandet verkade inte riktigt lika samstämmigt som när jag såg dem sist.
friday, concert with ghost b.c., stockholm
Det blev dock desto mer drag i den andra delen av mässan när Papa, också enligt tradition, bytt om till sin mer Fantomen-på-operan-liknande outfit.
friday, concert with ghost b.c., stockholm
Som extranummer spelade de Monstrance Clock och sedan avslutade de, för första gången en konsert, med låten Bible. (Låten är för övrigt en cover på låten Bibel med Imperiet, något jag blev varse bara dagar innan konserten. Det förklarade varför jag redan från första gången jag hörde den, har tyckt att den var sååå bekant!)

Jag gillar verkligen låten Bible, men som jag nämnde innan kändes delar av konserten avig. Och det som kändes extra synd var att ljudet var så oerhört märkligt i just den sista låten. Det blev bättre framåt slutet av den, men jag hade önskat att Bible varit mer spot on live än vad den faktiskt var. Detta var alltså inte den bästa konserten jag gått på, (med Ghost eller något annat band) men trots det är det alltid kul att gå på konsert! Jag håller tummarna för att nästa konsertupplevelse blir bättre.

Det här inlägget postades i musique, utflykter och äventyr, våren. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till konsert med ghost på hovet

  1. Ping: lördag i stockholm: andra-frukost på robin delselius bageri och häng med mini-kärntruppen |

  2. Ping: lördag i stockholm: middag på rutabaga och operasång på kungliga operan under kulturnatten |

  3. Ping: söndag i stockholm: fantomen på operan på cirkus och middag på prime |

Kommentera

