boktips: saker jag hade velat veta när jag var femton av diana olofsson och johanna wester (red.)

Jag läste många bra böcker i april och för att inte den här bloggen ska bli alltför fylld av boknörderi (vilket i och för sig inte hade varit något dåligt) pytsar jag ut mina tips lite pö om pö.

Idag när det är fredag vill jag tipsa om en bok som ger lite power och pepp. Det kan ju behövas så här på veckans bästa dag, right?! Så utan mer babbleri vill jag tipsa er om Saker jag hade velat veta när jag var 15.
saker jag hade velat veta när jag var 15 av diana olofsson och johanna wester (red.)
Det är en antologi som Diana Olofsson och Johanna Wester är redaktörer för. Idéen till boken började med en fråga de ställde till varandra: ”Om du skulle träffa ditt femtonåriga jag på ett café, vad skulle du då vilja berätta för henne?” Sedan samlade de ihop ett gäng kvinnor till och bad de svara på samma fråga och deras berättelser blev sedan den här boken.

Boken är en blandning av texter skrivna av de olika kvinnorna och intervjuer med dem. Jag har samlat några av de sidorna som jag tyckte bäst om och som gav mig mod och irritation och kraft. De pratar bäst för sig själva, så här kommer de:
saker jag hade velat veta när jag var 15 av diana olofsson och johanna wester (red.), bodil malmsten
Bodil Malmsten.
saker jag hade velat veta när jag var 15 av diana olofsson och johanna wester (red.), seinabo sey
Seinabo Sey.
saker jag hade velat veta när jag var 15 av diana olofsson och johanna wester (red.), alice teodorescu
Alice Teodorescu.
saker jag hade velat veta när jag var 15 av diana olofsson och johanna wester (red.), annika norlin
Annika Norlin.
saker jag hade velat veta när jag var 15 av diana olofsson och johanna wester (red.), ebba witt-brattström
Ebba Witt-Brattström.
saker jag hade velat veta när jag var 15 av diana olofsson och johanna wester (red.), seher yilmaz
Seher Yilmaz.
saker jag hade velat veta när jag var 15 av diana olofsson och johanna wester (red.), lina axelsson kihlblom
Lina Axelsson Kihlblom.
saker jag hade velat veta när jag var 15 av diana olofsson och johanna wester (red.), suad ali
Suad Ali.
saker jag hade velat veta när jag var 15 av diana olofsson och johanna wester (red.), sabina ddumba
Sabina Ddumba.

Glad fredag, alla fina! 🌟

Det här inlägget postades i böcker, våren. Bokmärk permalänken.

Kommentera

