lördag i stockholm: middag på rutabaga och operasång på kungliga operan under kulturnatten

Och så var det redan tisdag i denna korta arbetsvecka! Tiden bara springer på i månaden maj. Det känns alltid bitterljuvt. Jag tänkte att vi skulle kolla in några fler bilder från min tripp till Stockholm under sista helgen i april.

När vi tar vid idag är det tidig lördagkväll och jag har precis varit i Kungsträdgården och tagit de här fotona. (Länkar till fler inlägg från resan finns längst ner i det här inlägget.)
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
Och efter det var det dax för kvällens evenemang! Och en av resans höjdpunkter. Jag mötte om di här finklädda personerna utanför Rutabaga. Det är en av Mathias Dahlgrens restauranger som finns på Grand hotel i Stockholm. Det speciella med den är att den bara serverar vegetariska rätter. Och mina föräldrar hade bokat bord till oss!
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
Vi fick hänga av oss, blev visade till vårt bord och efter en liten stund kom det in något för oss att äta av medan vi bestämde oss vad vi ville ha. Den där röran av smör, örter och färskost uppe till höger och den orange melonen uppe till vänster var så gott. Ja, brödet också! Det var ljummet när vi fick det.
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
Som förrätt eller starter, som det stod i menyn, fanns det olika drinkar att välja på. Här en alkoholfri med grönt kokosvatten, lime och mynta.
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
Och här en Rutabaga sour med kålrot, rom och lime.
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
Jag satt mittemot Cookie och Viktor. Karin har också bloggat om kvällen, kolla här.
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
Och bredvid mig hade jag Calle och Flingan. Jag valde en drink med grillad mango, rökt chili, whisky, timjan och salt. Den var spännande och god! Flingan håller i en alkoholfri Rutabaga ginger ale.
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
På andra sidan bordet satt också mina kära föräldrar. Mama håller i en drink med umeshu (japanskt plommonvin), tofu, citron och sojarostad sesam.

Menyn bestod av rätter att dela på. Vi fick veta att de till vårt sällskap rekommenderade ungefär 12-14 rätter.
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
I första rundan var det någon som beställde den här, ceviche på avokado och jalapeno.
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
Och de här friterade jordärtsskockorna med brynt smör och citron. Den tyckte jag var väldigt god!
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
Mot slutet av måltiden valde jag denna, pumpa med citron, lakrits och rosmarin.
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
Här assisterar Mama för att visa en tallrik med grillad sparris, romesco och sommartryffel.
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
Alla rätter vi åt var goda men jag tror att den här var allas favorit. Vi beställde i alla fall in säkert tre stycken av den. I menyn stod det bara Mango & mozzarella. Inget annat. Men jag som verkligen gillar båda ingredienserna tänkte att det kan ju inte gå fel! Och herre min je, den där mangon var exakt så mjuk och len som en mango ska vara och mozzarellan var den fluffigaste jag någonsin ätit. Helt ljuvligt! Hands down en av årets godaste matupplevelser.
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
Eller egentligen var ju hela besöket en upplevelse. Jag har aldrig varit på en så fin restaurang innan och det i sig var verkligen en spännande erfarenhet. Och som Papa sa, att sådan här mat äter vi inte varje dag, så nu får vi passa på att välja allt som verkar intressant.

När vi kände oss mätta på mellanrätterna var det dax för min favoritdel av menyn. Efterrätterna! Både jag och min bror hade fått varsin meny där det tydligt stod markerat vilka rätter vi kunde äta beroende på våra allergier. Och jag kunde till min stora förtjusning äta alla efterrätterna. (Ibland kan jag bara äta en och då har jag inget att välja på och det är ganska tråkigt, så därför var jag så himla glad över att kunna välja!)
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
I menyn stod det Kokos, lingon, dulce de leche och den valde jag. På tallriken fanns en mjuk mjuk kokosglass ovanpå en tjock kolakräm och så var alltihop toppat med lingonflarn, lingon och kokosflingor. Det var så oerhört gott!
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
Ingrid valde, och fotade sedan åt mig <3, den här desserten med rabarber, vanilj och batakpeppar.
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
Vi prövade hela efterrättsmenyn och den sista som jag har bild på är den här olivoljesorbeten med mynta och gurka. Det fanns också en väldigt god grönsallad med röda bär (bland annat de godaste hallonen jag ätit på länge!) och jasminte som var riktigt frisk och smakrik. Jag har aldrig varit med om att det funnits en sallad på efterrättsmenyn tidigare men det var verkligen en uppfriskande upplevelse!
saturday, dinner at rutabaga at grand hotel, stockholm
Som extra snacks på slutet fick vi detta. Det är mjölkchoklad med pumpakräm, honung och bipollen. Jag vet inte hur jag ska beskriva den här smaken, för den smakade liksom chokladigt och lite strävt på samma gång. Mycket intressant!

Efter det var vår sittning slut och det var precis lagom för vi kände oss väldigt mätta och nöjda. Men kvällen var inte slut där! Det var nämligen kulturnatt i Stockholm.
saturday, kulturnatten at the royal opera, stockholm
Och Mama hade kollat upp att det var öppet på Kungliga operan, så dit gick vi.
saturday, kulturnatten at the royal opera, stockholm
Att det skulle finnas mycket guld räknade jag kallt med. Och det visade sig redan i trappan upp till läktaren.
saturday, kulturnatten at the royal opera, stockholm
Och än mer fanns det i salongen!saturday, kulturnatten at the royal opera, stockholm
För att inte tala om den helt magnifika takmålningen. Tack Gustav III för detta!
saturday, kulturnatten at the royal opera, stockholm
Förutom att knalla runt i Operans vrår fanns det också möjlighet att få höra ett smakprov ur programmet. Så när vi väntat en stund klev det ut fyra personer på scenen där framme. Och så spelade och sjöng de för oss. Det var flera olika musikstycken, några jag inte hört förut, några jag visste vilka de var och några jag kände igen men inte visste vad de hette. Jag trodde att de kanske skulle spela en halvtimme eller så, men vi fick njuta i nästan en timme.
saturday, kulturnatten at the royal opera, stockholm
Det var en mycket härlig och totalt oväntad upplevelse, som avslutade en mycket fin lördagskväll <3 Nästa gång tittar vi på resans sista inlägg, från söndagen.


Mer från Stockholm:
Fredag i stockholm: josef frank på arkdes och lunch på rolfs kök
konsert med ghost på hovet
Lördag i stockholm: andra-frukost på robin delselius bageri och häng med mini-kärntruppen

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, utflykter och äventyr, våren. Bokmärk permalänken.

En kommentar till lördag i stockholm: middag på rutabaga och operasång på kungliga operan under kulturnatten

  1. Ping: söndag i stockholm: fantomen på operan på cirkus och middag på prime |

Kommentera

