fredag i amsterdam: de nio gatorna/de negen straatjes och middag på cinema paradiso + öl

Torsdag! Och arbetsveckan är snart slut trots att den precis börjat. Mycket lyxigt. Vi firar det hela med att spana in min senaste resa!
friday morning, sunrise, the öresunds bridge
Den sista helgen i maj åkte jag och Sofia till Amsterdam med morgonflyget.
friday, amsterdam
Vi fick kliva upp så himla tidigt, men det var det värt, för sex timmar senare satt vi här under träden i sommarvärmen tillsammans med Ida.
friday, amsterdam
Vi stannade för ett mellanmål på vägen till vår Airbnb-lägenhet.
friday, amsterdam
Och när vi hämtat ut nyckeln, bytt om till barbent (!) och promenerat en kort stund åt vi lunch.
friday, amsterdam
Vi var väldigt hungriga men hamnade ändå på ett bra ställe. De hade tapas!
friday, amsterdam
Mätta och därmed gladare gick vi sedan ut i Amsterdam och bara var.
friday, amsterdam
Vi promenerade förbi Westerkerk, vars klockslag Anne Frank hörde från huset hon gömde sig under andra världskriget. Hennes hus ligger bara ett stenkast härifrån, men dit gick vi inte den här gången.
friday, amsterdam
Nä, istället hade vi siktet inställt på De 9 straatjes, som är ett område med massa gulliga småbutiker och ställen att äta på. Här gick vi och strosade i så godan ro vi kunde, samtidigt som vi acklimatiserade oss vid att cyklisterna cyklade rasande fort. Även på de här små gatorna. Och även om det var packat med turister och människor. Gulp!
friday, amsterdam
Området ligger vid kanalerna Singel, Herengracht, Keizersgracht och Prinsengracht. I en av kanalerna finns de här broarna med rundade genomgångar. Allting kändes mycket amsterdamskt!
friday, amsterdam
När vår tidiga morgon började göra sig påmind fyllde vi på energidepåerna med glass från Ijscuypje. Eftersom det var sommarvarmt och vi svettades var det typ det bästa jag någonsin smakat!
friday, amsterdam
När jag är utomlands slås jag alltid av hur allt liksom är gulligare och finare där än hemma.
friday, amsterdam
Förutom fint upplagda grönsaker är husen med sina små gator och serveringar på hörnen typ det bästa jag vet.
friday, amsterdam
För att inte tala om att det, trots att vi är mitt i en storstad, alltid växer någon form av blomma någonstans. Trots att världen verkar vara komplett täckt av asfalt eller plattläggningar finns det alltid plats för en ros! 🌹friday, amsterdam
På vägen tillbaka till lägenheten stannade vi och köpte chips, jordgubbar och holländsk lakrits. Ölen fanns redan i kylen och vår värd sa glatt ”Det ingår på det här stället!” när han visade oss runt! Typiskt bra grej.
friday, amsterdam
Efter ett par timmars vila gick vi ut igen för att äta middag. Den här restaurangen, Cinema Paradiso, hade jag hittat som ett tips någonstans på internet och den visade sig ligga runt hörnet från där vi bodde. Taget! sa vi och våra ganska trötta kroppar och slog oss ner på uteserveringen.
friday, amsterdam
Ida,
friday, amsterdam
Sofia och
friday, amsterdam
jag, var alla ganska möra, men ändå glada. För det var fredag! Det var sommar! Och vi hade semester!
friday, amsterdam
Jag valde den här pappardellen med fänkål, korv och tryffelsås. Den var absolut god, men jag ångrade mig lite när jag såg Sofias och Idas val.
friday, amsterdam
Som nämligen var den här raviolin med päron och gorgonzola! Men även om jag ångrade mig lite var också jag glad och nöjd med både mat och sällskap.

Förutom våra vanliga samtalsämnen (böcker och människors beteende) tillbringade vi måltiden med att fundera på om Tommy Körberg satt vid ett bord på restaurangen bredvid. Jag tror att vi var 99% säkra på att det var han. Ida var nog lite mer säker än mig, tror jag.
friday, amsterdam
Efter en snabb sejour i lägenheten mötte vi upp Sofias kompis Dan. Han tog oss med till den här lilla gulliga baren, De två svanarna. Vi satt vid ett bord längs kanalen, som är bakom ryggen på mig när jag tar det här fotot, och drack öl i någon timme.

Och så snackade vi, om hur Dan och Sofia lärt känna varandra, om att plugga utomlands, om hur jag, Ida och Sofia lärt känna varandra (internet <3!) och om våra olika boenden, vad det kostar att bo och så tipsade Dan oss om några fler grejer att göra och platser att besöka i Amsterdam.

Sen knallade vi hem och sov tills det var lördag. Och då hittade vi på andra grejer, men det tar vi i nästa inlägg!

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, sommar, utflykter och äventyr, våren. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till fredag i amsterdam: de nio gatorna/de negen straatjes och middag på cinema paradiso + öl

  1. Ping: årstidslistan: vår |

  2. Ida skriver:

    Åh vad jag har längtat efter det här inlägget! Så kul att se hur du har tolkat vår tripp genom kamerlinsen! Längtar tillbaka! Värme och fina Amsterdam <3 Och så bästa hänget så klart!

  3. Ping: lördag i amsterdam: frukost på mook, häng i vondelpark och en incident med en t-shirt och en kanal |

  4. Ping: lördag i amsterdam: middag på de rollende keukens |

  5. Ping: söndag i amsterdam: street art på ndsm och häng på pllek |

Kommentera

