bokbönorna läser de polyglotta älskarna av lina wolff

Den första fredagen i juni var det dax för bokklubbsträff! Eftersom vi brukar träffas på torsdagar gick jag runt hela dagen och trodde att det var den dagen. Men, det var alltså fredag, och vi passade på att träffas lite tidigare och käka middag ihop, innan vi gav oss in den valda bokens värld.
friday, meeting with bokbönorna, helsingborg
Som alltså var De polyglotta älskarna av Lina Wolff. Boken är uppdelad på tre där varje del har en egen huvudperson. Den första handlar om Ellinor som via en kontaktannons söker en öm, men inte alltför öm, man. Den andra handlar om Max, en författare som skrivit ett manuskript som gått förlorat. Och den tredje handlar om Lucrezia, som är en (sista) del av en italiensk adelsfamilj vars matriark, Lucrezias mormor, precis har gått bort.

Jag gillade verkligen den här boken. Redan på första sidan hajade jag till och sögs där och då in i historien. Det som imponerar på mig är Wolffs förmåga att knyta ihop de tre delarna. Inget är helt klart förrän du läst sista sidan.
friday, meeting with bokbönorna, helsingborg
Vårt samtal handlade om att boken har osympatiska huvudkaraktärer (något som fick oss att tänka på huvudpersonen i Tripprapporter, som vi läste till förrförra gången), om att männen i historien beter sig brutalt och svinigt och att kvinnorna är både starka och svaga. Jag tyckte att det var mycket kroppsvätskor närvarande och att delar av boken var kuslig att läsa. Vi var överens om att bokens språk gjorde den lätt att läsa och att det kändes följsamt. Det här är en bok som är väldigt rolig att diskutera, så den är perfekt att läsa i en bokklubb.

Min bokklubbskollega Elin tipsade om att det finns en podd, Augustpodden, där Lina Wolff blir intervjuad om boken. Förra året vann hon Augustpriset i skönlitteratur och det är anledningen till poddavsnittet. Jag lyssnade på den efter vår träff och kan också rekommendera den. Du hittar den här eller där du lyssnar på poddar.

För första gången i bokklubbens historia gav jag högsta betyg till en bok. Det blev alltså full pott i betyget från mig: ★★★★★ (5/5)
Och snittbetyget för Bokbönorna blev: ★★★★✭☆ (4,5/5)
Snittbetyget är också ett av de högsta en bok har fått av oss. Det är bara en bok som fått det tidigare. Nämligen Ett liv för lite av Kristofer Ahlström. Vi läste den i början av året och här kan du läsa om varför vi gillade den.


Vår förra träff med Bokbönorna kan du läsa mer om här:
I torsdags: bokbönorna diskuterar sommaren utan män av siri hustvedt

Det här inlägget postades i böcker, påhitt, sommar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till bokbönorna läser de polyglotta älskarna av lina wolff

  1. Ellen Lindberg skriver:

    åh, så trevligt det lät med bokklubb! jag är lite för dålig på att läsa på deadline (hehe, är SÅ slö pga kan inte koncentrera mig) men gillar så mycket tanken av en bokklubb så här.

    • Malin skriver:

      det är väldigt trevligt! din koncentration kommer säkert tillbaka allt eftersom :) och tills dess skulle en ju kunna ha en klubb om vad som helst, egentligen. även tv-serier och poddar, tänker jag!

Kommentera

