lördag i amsterdam: frukost på mook, häng i vondelpark och en incident med en t-shirt och en kanal

God morgon! Onsdag och veckorna springer på i sällan skådad fart. Precis som det brukar vara i juni. Idag backar vi bloggen till slutet av maj och kollar på några fler foton från min resa till Amsterdam. Häng på! Länkar till tidigare inlägg från resan hittar du längst ner i inlägget.
saturday, amsterdam
På lördagsmorgonen sken solen när vi vaknade. Och det var varmt! En ljuvlig känsla efter alla dessa kalla månader.
saturday, amsterdam
Vi fixade i ordning oss och tog sikte på ett frukostställe jag fått tips om.
saturday, amsterdam
Det gick inte fort, för jag var i alla fall tvungen att stanna och fota. Amsterdam är verkligen pittoreskt.
saturday, amsterdam
Några andra var i full gång med att flytta. Det är lite extra speciellt att göra det i den här staden. Jag hade dock önskat att jag fått se hur det går till när de använder kroken som sitter på gavelfasaden, till vänster på huset i bild. Men, så blev det inte den här gången.
saturday, amsterdam
Efter en liten promenad var vi så framme vid Mook Pancakes.
saturday, amsterdam
Sofia var peppad.
saturday, amsterdam
Och det var Ida och jag också. Plus ganska hungriga.
saturday, amsterdam
Förutom att vi tittade längtansfullt på pannkakorna på alla andras bord spanade vi också in lokalen som var helt ljuvligt inredd med mycket växter. Växtgäris 4-ever 💚saturday, amsterdam
Och sen kom vår frukost! Jag tog en frukost-variant-pannkaka med bär, kanel, honung och grekisk yoghurt.
saturday, amsterdam
Ida valde samma, men hon fick även granola till sin. Den fick jag välja bort pga kunde inte äta den.
saturday, amsterdam
Och Sofias bestod av bär, banan, kokos och honung. Till det hela drack vi myntate och cappucino.
saturday, amsterdam
Vår matlycka visste inga gränser. Det var så gott! Gå hit om ni är i Amsterdam!
saturday, amsterdam
Innan vi knallade vidare fick vi med oss den här visdomen från toaletten.
saturday, amsterdam
Sen sa vi hejdå
saturday, amsterdam
och promenerade vidare i solskenet.
saturday, amsterdam
På vägen mot nästa stopp tittade vi in i ett gäng småbutiker. I en av dem fick vi så himla fin service. Kvinnan som jobbade där gav oss massa tips på grejer att göra. Jag älskar sånt!
saturday, amsterdam
En av de andra bästa sakerna jag vet är att lukta på rosor, och vi var i Amsterdam i precis rätt tid, för alla stod i blom!
saturday, amsterdam
Efter lite mer prommande kom vi fram till Foodhallen. Det är en saluhall som ligger i ett gammalt spårvagnsgarage. Här fanns det förutom mat, restauranger och barer också en bio
saturday, amsterdam
och ett gäng mindre butiker och bord där små designers sålde sina varor. Sofia och Ida bjöd sig till att provsmaka en roiboosshot och jag köpte en väska i mörkblått gjord av det lenaste skinnet jag någonsin klappat på.
saturday, amsterdam
När vi kände oss färdigtittade strosade vi vidare.
saturday, amsterdam
Jag luktade på rosor
saturday, amsterdam
och sen gled vi in på närmaste Albert Heijn för att köpa vatten. Men när vi väl klev in gick vi rakt på en kyldisk med lämplig picknickmat. Så då köpte vi med oss ett gäng olika grejer att äta till lunch.
saturday, amsterdam
Vårt mål var nämligen att hänga i Vondelpark som låg precis i närheten.
saturday, amsterdam
Vi letade upp ett bra träd och slog oss ned i dess skugga och dukade upp. Det här är en av de somrigaste (och bästa!) grejerna jag vet <3
saturday, amsterdam
Vi var så klart inte ensamma. Det kändes som att halva Amsterdam satt under parkens alla träd.
saturday, amsterdam
Och sen bara var vi där i några timmar. Vi snackade om dejting och relationer och människor och så läste vi i våra böcker och lyssnade på poddar.
saturday, amsterdam
När vi kände oss nöjda begav vi oss in i smeten igen. Vi ville spana in några affärer och sen var vi väldigt sugna på glass. 🍨saturday, amsterdam
Efter lite letande hittade vi ett likadant ställe att handla glass på, som dagen innan. Med glassarna i handen letade vi oss fram till något som Sofia fått tips om och som hon beskrev som ”lite som en hemlig trädgård”. Platsen heter Begijnhof och där inne var det ljuvligt lugnt och tyst efter allt larmet utanför.

Vi slog oss ner men efter en ganska kort stund blev vi, något bryskt, utkörda av en man som kom ut från kyrkan som fanns på den lilla innergården. Någon hade inte gjort sitt jobb och porten in till gården var fortfarande öppen, trots att det egentligen var stängt för ett tag sedan. Trots detta vill jag verkligen rekommendera er att gå hit för en stunds paus, när ni är i Amsterdam.
saturday, amsterdam
Innan glassen och den hemliga trädgården hade jag köpt en helt vanlig vit t-shirt. Och nu, när vi styrde stegen tillbaka mot lägenheten, hade det blåst upp.

Vinden friskade i på lite oväntade ställen på vår promenad hemåt mellan kanalerna och jag var ganska matt. En hel dags värme hade tagit på mina krafter. Så i ett obevakat ögonblick, när jag råkade fumla och vinden tog i, åkte min papperspåse med t-shirten i en kanal. Singelgracht, närmare bestämt. Jag hann inte med och accepterade ganska snart ”Jaha. Det känns ju jäkligt trist, men då får det vara så då. Den är long gone!”.
saturday, sofia, me and my t-shirt that took a swim in a canal, amsterdam
Jag var övertygad om att den skulle sjunka som en sten, men det visade sig att den drev in mot kajkanten vid närmaste bro. Och innan jag hann blinka hade Sofia klättrat ut på utsidan (!) av en trappa och lyckades i sista sekund få fatt i påsen med tröjan. Mitt adrenalin rusade, så jag litade inte på mina muskler, utan stod mest och tittade på och höll tummarna och var orolig för att Sofia skulle ramla i kanalen. Som tur var gick allt fint och vi skrattade rejält gott åt hela incidenten efteråt när alla människor och alla klädesplagg var på landbacken igen. Dagens, och resans, mest märkliga händelse som gör att vi aldrig kommer glömma den här trippen!

När vi var tillbaka i lägenheten tog vi igen oss en stund innan vi fortsatte med kvällens aktiviteter. Och vad vi gjorde då får ni läsa om i nästa inlägg!


Mer från Amsterdam hittar du här:
Fredag i Amsterdam: de nio gatorna/de negen straatjes och middag på cinema paradiso + öl

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, sommar, utflykter och äventyr, våren. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till lördag i amsterdam: frukost på mook, häng i vondelpark och en incident med en t-shirt och en kanal

  1. Ping: lördag i amsterdam: middag på de rollende keukens |

  2. Ping: söndag i amsterdam: street art på ndsm och häng på pllek |

Kommentera

