feminist fight club av jessica bennett

Nu var det längesen jag tipsade om böcker här på bloggen, så idag är det dax! Det känns som en lagom grej för er att läsa om så här dagen efter midsommar.
feminist fight club by jessica bennett
Boken jag vill tipsa er, och hela världen, om heter Feminist Fight Club och är skriven av Jessica Bennett. Den handlar om exakt det som står på framsidan: hur du, som kvinna, kan göra för att inte bara överleva, utan också avancera, i ett yrkesliv som är baserat på män och mäns erfarenheter och förutsättningar.
feminist fight club by jessica bennett
Det som gör att jag gillar boken så mycket är att den är praktisk. Som det står i början
”This book is an action.”. Den är en attityd och en närvaro. Och framförallt är den på riktigt.
feminist fight club by jessica bennett
Den börjar med några enkla förhållningsregler. Som egentligen inte är regler ens, för det är så himla självklara saker, tycker jag.
feminist fight club by jessica bennett
Boken är också fylld med fina och träffsäkra illustrationer. Språket flyter grymt bra (vilket gör den lättläst) och den är väldigt roligt skriven. Jag skrattade högt för mig själv flera gånger när jag läste. Den gör sig nog dock allra bäst på sitt originalspråk, amerikanska. (Jag vet faktiskt inte ens om den är översatt till svenska.)
feminist fight club by jessica bennett
Den här illustrationen om mens gillade jag verkligen. Ett flöde illustrerat med ett flöde. Briljant!
feminist fight club by jessica bennett
Och så gav den mig det bästa tillbakasvaret att ge till någon som lite surt antyder att någon har mens.
feminist fight club by jessica bennett
Den här sidan påminde mig om ett annat citat jag sprang på en gång och aldrig glömt: ”Don’t let anyone tell you you’re too young to accomplish something. A baby shark is still a god damn shark”. Ålder har alltså väldigt lite, för att inte säga ingenting, att göra med vad du kan åstadkomma. Obs! Väldigt viktigt att komma ihåg.
feminist fight club by jessica bennett
Förutom svar på tal ger den fysiska praktiska tips. Som de här olika power poseringarna. Wonder woman power posen har jag redan använt mig av tidigare (efter tips från min syster), men de andra var nya, och kändes väldigt användbara.
feminist fight club by jessica bennett
I slutet finns ett kapitel speciellt riktat mot män. Det handlar om vad de som identifierar sig som män kan göra för att hjälpa till att skapa ett mer jämställt arbetsklimat och liv. Det är ett läsvärt avsnitt, men det är å andra sidan hela boken, oavsett vilket kön du identifierar dig med.
feminist fight club by jessica bennett
Det finns också ett blandband med peppiga låtar. Jag har så klart lagt dem i en Spotifylista och den hittar du här.
feminist fight club by jessica bennett
Allra sist i boken listar Bennett en hel radda feministiska fajtklubbar och det var så himla härligt att läsa om. Det var några jag kände igen, några som var megagamla och några som var ganska nya och framförallt megamånga som jag aldrig hört talas om förut. Men bara det att de finns gjorde mig helt varm inombords. Women unite!  ♀️♀️♀️


Du kan läsa mer om boken på bokens egen hemsida.

Det här inlägget postades i böcker, sommar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

