böcker jag vill läsa i sommar

Sommartider = lästider! Så har det alltid varit för mig. I år har jag samlat ihop ett gäng böcker som jag vill läsa under sommarmånaderna. Vad ska ni läsa? Lämna era tips i kommentarsfältet! Mina kommer här:

my summer books, books i want to read this summer; min europeiska familj, alma whittakers betydelsefulla upptäckter, en bön för de stulna, steglitsan, en halv gul sol, grief is the thing with feathers, great expectations and tell the wolves i'm home

Min europeiska familj av Karin Bojs
Den här gav jag till Papa i julklapp samma år som den belönades med Augustpriset i fackklassen. När jag frågade honom några månader senare, vad han tyckte om boken, sa han ”Den är jättebra! Jag har läst ut den och börjat om för det var vissa grejer jag ville läsa igen.” Och sen dess har jag varit nyfiken på den.

Great Expectations av Charles Dickens
Den här har jag haft i bokhyllan i flera år. Jag köpte den till en sommarsemester men hann aldrig läsa den då. Men i år vill jag att det ska bli av. Jag tror aldrig läst något av Dickens, så det är på tiden!

Grief is the Thing with Feathers av Max Porter
Den här boken rekommenderade Chrissy till mig på Instagram med orden ”Tror särskilt du skulle gilla den faktiskt! Tror nämligen den går hem extra väl hos någon som läser mycket :)” Med den kombinerade rekommendationen och komplimangen var jag bara tvungen att köpa den!

En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
Den här boken har min vän Sofia rekommenderat. Varje gång vi pratar om den får hon ett lyriskt ansiktsuttryck och sen har hon svårt att prata sammanhängande. Jag tar det som ett gott tecken. Minns för övrigt att jag var sjukt nära att låna den en gång på mitt moderbibliotek i Karlskrona.

my summer books, books i want to read this summer; min europeiska familj, alma whittakers betydelsefulla upptäckter, en bön för de stulna, steglitsan, en halv gul sol, grief is the thing with feathers, great expectations and tell the wolves i'm home

Steglitsan av Donna Tartt
Den här boken har flera av mina vänner (och internet) pratat om. Jag har valt den för att jag tror att jag har försökt läsa Den hemliga historien en gång för längesen men inte fastnat för den. Men sen har jag hört andra människor prata så förtjust om just den boken, att jag nästan känt mig utanför. För att inte eventuellt bli uttråkad av att jag redan läst boken provar jag helt enkelt med en annan bok av samma författare. Vi får se hur det går.

En bön för de stulna av Jennifer Clement
Den här har mina kära bokklubbskollegor rekommenderat. Vi har till och med haft den med som alternativ i Bokbönorna några gånger, men den har förlorat mot andra böcker. Så till slut tröttnade de och läste den ändå (helt rätt!) och jag som varit nyfiken på den hela tiden vill absolut läsa den. Jag tror den är hemsk men bra.

Alma Whittakers betydelsefulla upptäckter av Elizabeth Gilbert
Den här romanen har jag läst om hos Sandra, så på ett sätt skulle jag kunna säga att hon har rekommenderat den. Jag minns att jag blev intresserad av den för att hon tyckte den var ganska klurig att skriva om. Och sen beskrivs den som en klassisk äventyrsroman och då kände jag mig ännu mer nyfiken!

Tell the Wolves I’m Home av Carol Rifka Brunt
Den här boken rekommenderade en av mina kollegor till mig. Hon sålde in den genom att berätta att hon läst den samtidigt som The Fault In Our Stars av John Green och tyckte att de två  historierna passade så bra ihop. Och jag som både gillar amerikanska YA-böcker och The Fault In Our Stars tyckte inte det var så mycket mer att snacka om.

Det här inlägget postades i böcker, sommar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till böcker jag vill läsa i sommar

  1. Frida G Svensson skriver:

    åh jag är bokgalen! och ÄLSKAR boktips som dessa!!! skriver ner alla!

  2. Ping: fem saker gånger nio-listan |

  3. Ping: sommarböckerna, del 1 |

Kommentera

