midsommarafton

Idag för en vecka sedan var det midsommarafton och min såg ut så här:
friday, midsummer's eve, karlskrona
När klockan var lite i två knallade jag och mina familj mot kusinträff och festligheter
friday, midsummer's eve, karlskrona
i trädgården hos min morbror med familj.
friday, midsummer's eve, karlskrona
Där var allt så där prunkande och grönt, som det bara är i juni.
friday, midsummer's eve, karlskrona
Efter hälsningsrundan hälsades vi välkomna.
friday, midsummer's eve, karlskrona
Jag passade på att spana in käket.
friday, midsummer's eve, karlskrona
Det såg mycket mycket
friday, midsummer's eve, karlskrona
lovande ut! Vi började med sillunch och sen
friday, midsummer's eve, karlskrona
hade min moster satt ihop en tipsrunda med frågor om släkten. Vi var indelade i lag och det var tur, för själv hade jag inte kunnat särskilt många svar!
friday, midsummer's eve, karlskrona
Efter det åt vi lite mer. Den här gången i form av en helgrillad gris! Om du vill veta hur grisen såg ut när den grillades på sitt spett kan du klicka här. Känsliga personer varnas!
friday, midsummer's eve, karlskrona
Det var mycket gott! Och spännande att få smaka på de olika delarna. Jag förstod lite bättre vilken del som kommer varifrån.
friday, midsummer's eve, karlskrona
Vi satt utspridda i trädgården och eftersom midsommarvädret är notoriskt osäkert
friday, midsummer's eve, karlskrona
fanns det tält och parasoller i olika former.
friday, midsummer's eve, karlskrona
Medan vi smälte maten gick vi igenom svaren på frågorna från tipsrundan. Mitt lag hade flest poäng men förlorade utslagsfrågan, som gick ut på att ta reda på vem som kunde stå längst på ett ben. Precis som den senaste gången min moster körde den utslagsfrågan är klurigheten att en medan en står på ett ben ska sätta sig ned på huk. Om ni scrollar ner en bit här kan ni se hur det såg ut då. Den här gången var jag med som deltagare för mitt lag och jag lyckades stå ganska länge. Men sen blev det oroligheter i ledet och snart föll vi som furor allihopa. Och ett annat lag än mitt lyckades dessvärre stå pall längst!
friday, midsummer's eve, karlskrona
Eftersom det var så där 35 år sedan senaste kusinträffen krävdes det ett gruppfoto. Så här är vi hela gänget!
friday, midsummer's eve, karlskrona
Sen åt vi efterrätt!
friday, midsummer's eve, karlskrona
Och är det midsommar i Sverige så ska det vara något med svenska jordgubbar, så klart! Mitt bästa bär <3
friday, midsummer's eve, karlskrona
Det fanns många jordgubbstårtor att välja på och det var så himla gott!
friday, midsummer's eve, karlskrona
Till det svepte vi lite kaffe eller te och sen tackade jag och mina syskon för oss. Vi hade nämligen blivit bjudna till ännu ett firande.
friday, midsummer's eve, karlskrona
Så efter ett pitstopp hos päronen för att hämta mer käk och dryck knallade vi vidare mot våra gamla hoods. Vid det här laget hade också (det oundvikliga? det traditionsenliga?) regnet gjort entré.
friday, midsummer's eve, karlskrona
Hemma hos Markus hade firandet pågått hela dagen med hoppborg och lekar.
friday, midsummer's eve, karlskrona
Vi kom lagom till kvällsomgången. Vi grillade, klämde in oss under tältet och snackade på.
friday, midsummer's eve, karlskrona
Brollan och Markus har känt varandra sen innan de var medvetna om varandra, typ. De gick på öppna förskolan tillsammans. Det är så fint med gammal vänskap, tycker jag.
friday, midsummer's eve, karlskrona
Det började regna mer fast det gick ingen nöd på oss.
friday, midsummer's eve, karlskrona
Vi hade det väldigt mysigt under partyljusens sken. Och när vi tröttnade på att sitta still dansade vi en sväng runt midsommarstången! Jag minns inte när jag gjorde det senast men det var kul.
friday, midsummer's eve, karlskrona
När det börjat skymma kom gitarrerna fram och förutom diverse klassiker som Shoreline, Summer of 69 och Wonderwall spelades låtar av Nationalteatern. Så härligt! Det var längesen jag lyssnade på dem, men de sitter inbankade i hjärtat efter mina gymnasieår. Fun fact: Jag och min gymnasieklass skrev ny text till Kolla kolla och sjöng den tillsammans med Studentsången på vår student. Så kul!
friday, midsummer's eve, karlskrona
Det blev tal och tack till värden och här någonstans började dagens längd och aktiviteter ta ut sin rätt.
friday, midsummer's eve, karlskrona
Och så här ljus(grå) var sommarnatten när vi gick hemåt.

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, påhitt, sommar, utflykter och äventyr. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till midsommarafton

  1. Signe Fluegel skriver:

    Tack for senast! tusen tack Malin!! Oh, va fint att an en gang fa uppleva denna fina kusintraff genom ditt” fina bild svep”har!! Paul och jag har nyss kommit tillbaka hit over tilli ”Amerikat” och det tar nog en tid innan jag kan bli ”organised” nog att lagga ut mina bilder! Ha! Det tar nog ocksa en viss tid att smalta alla intryck fran vara 6 veckor ”darhemma i staun” och i Norge under sangartrippen! Halsa alla i ”tjocka slakten” Ha!

    • Malin skriver:

      Tack själv Signe! Det var jättetrevligt att träffa er. Vad roligt att höra att du tyckte om inlägget och fotona. Hoppas ni hade en fortsatt bra resa!

Kommentera

