i torsdags: davids födelsedagsmiddag

I torsdags regnade det av och till hela dagen. Jag gick tidigare från jobbet för att träna och efter en snabb dusch var jag på väg ut igen.
thursday, david's birthday dinner, drottninggatan 35, helsingborg
Jag och den här lilla aloe veran skulle nämligen fira David.
thursday, david's birthday dinner, drottninggatan 35, helsingborg
Han undrade för några veckor sedan om vi var några som ville hänga med och fira hans födelsedag. Restaurangen för kvällen var Drottninggatan 35.
thursday, david's birthday dinner, drottninggatan 35, helsingborg
Och här har vi födelsedagsbarnet själv!
thursday, david's birthday dinner, drottninggatan 35, helsingborg
Emelie och Jesper var också med.
thursday, david's birthday dinner, drottninggatan 35, helsingborg
Likaså PJ och Nicole.
thursday, david's birthday dinner, drottninggatan 35, helsingborg
Och så jag och Viktoria.
thursday, david's birthday dinner, drottninggatan 35, helsingborg
Jag har varit på Drottninggatan 35 tidigare (bland annat när jag firade min 30-års dag med familjen) och då alltid varit nöjd. Både med mat och med service. Den här gången började det ganska knackigt eftersom vi fick vänta en halvtimme på vårt bokade bord. Till sist fick vi i alla fall slå oss ned!
thursday, david's birthday dinner, drottninggatan 35, helsingborg
Och hungriga som vi var beställde vi ganska omgående. De har en speciell sommarmeny just nu och den består av mellanrätter i olika storlekar. Därför valde de flesta runt bordet två var. Min första var den här väldigt goda tomatsalladen med fetaostcréme, sotad avokado, chili- och balsamicosky och tempuralök.
thursday, david's birthday dinner, drottninggatan 35, helsingborg
Viktoria valde vildfångad rödräka med kantareller, brödsmulor och grön tomat.
thursday, david's birthday dinner, drottninggatan 35, helsingborg
David, längst bort i bild, valde biffsashimi med vitlöksstekt svamp, salladslök, brynt sojasmör och smulad gorgonzola. Nicole valde kött med citron- och olivcréme och pimientos dé padron.
thursday, david's birthday dinner, drottninggatan 35, helsingborg
Andra omgången åt vi bland annat revben a’la Kalabrien med husets coleslaw.
thursday, david's birthday dinner, drottninggatan 35, helsingborg
Och jag käkade fettucine med hummer och sås med hemgjord tryffel. Jag tror att vårt sällskap tillsammans smakade nästan allt på menyn, för förutom det som synts i bild, slank det också ner fiskburgare med tartarsås, saltgurka och briochebröd, oxfilé med tabascocréme, ost- och potatiskroketter och elaka tomater samt tonfisktartar med dijon- och dashimajonäs, kapris, schalottenlök, cornichons, friterad persilja och skosnörespommes.
thursday, david's birthday dinner, drottninggatan 35, helsingborg
Vi var ganska mätta efter käket så det blev bara tre efterrätter beställda. Den här lönnsirapstartletten med vispad vaniljgrädde och fryst riven choklad
thursday, david's birthday dinner, drottninggatan 35, helsingborg
och jag valde en kula jordgubbs- och fläderglass som var väldigt god. David käkade Creme brûlée som han sa smakade bra.
thursday, david's birthday dinner, drottninggatan 35, helsingborg
När maten var uppäten var det presentöppning. Och sen satt vi kvar och snackade ett tag till. Det var en riktigt fin torsdagskväll. Anledningen till det var främst mitt sällskap, och inte valet av restaurang, vilket känns jättetråkigt. Jag hade höga förväntningar eftersom jag har haft trevliga stunder här förut.

När jag började klippa med ögonlocken tackade jag för mig och gick hemåt. Det hade regnat medan vi åt och hela världen luktade precis så där gott som den bara gör i slutet av juni. Och himlen var knappt mörk. Låt det alltid finnas sådana här småkyliga försommarkvällar i mitt liv! De är det bästa jag vet.

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, påhitt, sommar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till i torsdags: davids födelsedagsmiddag

  1. Ingrid skriver:

    Åh, så mycket god mat!! MUMS!

Kommentera

