matched-trilogin av ally condie

Jag konstaterade häromdagen att jag är inne i ett väldigt läsflow just nu. Det är så klart oerhört härligt! Sommaren är min bästa lästid så jag älskar att det flyter på. Och därför är det så klart dax för boktips!
the matched trilogy by ally condie
Under den senaste månaden har jag läst de här tre böckerna; Matched, Crossed och Reached. De bildar tillsammans en trilogi som utspelar sig i en framtid där människornas liv styrs helt och hållet av Samhället. Det bestämmer vem du älskar, vad du arbetar med och när du ska dö. Huvudpersonen Cassia har alltid litat på Samhällets val och resonerat  att det är ett litet pris att betala om du i utbyte får ett långt liv, det perfekta jobbet och får älska den personen du matchar bäst med.
matched by ally condie
Den första boken börjar när Cassia ska få veta vem Samhället valt att matcha henne med. Det sker på matchningsdagen och när skärmen visar att det är hennes bästa vän är hon helt säker på att han är ”the one”. Men bara en kort stund, för när hon efter den officiella ceremonin tittar på det lilla digitala kortet visar det en annan persons ansikte. Samhällets tjänstepersoner förklarar det först som ett misstag och sedan som ett experiment. Och det får Cassia att ifrågasätta vem hon egentligen är och vem hon egentligen passar bäst med. Är det hennes bästa vän, Xander, som hon känt hela livet och som Samhället matchat henne med? Eller är det den andra personen, Ky?
matched by ally condie
En av de finaste grejerna i den första boken är scenerna (som tyvärr inte är så många) som Cassia delar med sin närmaste vän Em. Det är något särskilt med riktigt lång vänskap.
crossed by ally condie
I den andra boken har Cassia kommit fram till att det nog är Ky, och inte hennes bästa vän, Xander som Samhället matchade henne med, som hon gillar. Ungefär samtidigt som Cassia kommer på detta, har hon och Ky skiljts åt och tvingas nu leva i olika delar av landet. Något är på gång i Samhället och under ytan vibrerar det av revolution.
reached by ally condie
I den sista boken får vi gemensamt följa Cassia, Xander och Ky och deras kamp för ett annat samhälle än Samhället. Den handlar också om uppoffringar och om kärlek. Den knyter ihop trilogin på ett väldigt fint sätt genom att hänvisa bakåt till delar av berättelsen som vi har fått läsa i de två föregående böckerna.
reached by ally condie
I den tredje boken hittade jag ett stycke om hopp som jag tycker mycket om.
the matched trilogy by ally condie
De här böckernas värld är tydligt dystopisk. Och jag älskar dystopier skrivna för unga vuxna! Det här är inte de bästa jag har läst i genren, utan istället gillar jag dem på ett lagomt vis. Condie har skapat en värld som är intressant att försvinna in i några timmar. Och det gör böckerna perfekta att sträckläsa böckerna nu under sommaren!

Trilogin har också tydliga likheter med andra böcker i genren. Till exempel Legend trilogin, som jag läste förra året.  Och Hunger spelen-trilogin, även om den här berättelsen, i jämförelse, inte är lika brutal.

Glad sommarläsning allihopa!

 

Det här inlägget postades i böcker, sommar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till matched-trilogin av ally condie

  1. frida G Svensson skriver:

    åh jag älskar boktips! läser massor själv. Det bästa jag vet!

Kommentera

