bokbönorna läser aprilhäxan av majgull axelsson

Långt innan min semester knappt anades vid horisonten (eller jag minns att det i alla fall kändes så just då) hade vi träff med min bokklubb Bokbönorna. Det var en torsdagkväll i mitten av juli.
thursday, meeting with bokbönorna, helsingborg
Den här gången var vi hos Ida och hon hade fixat jordgubbstårta! Sån himla lyx <3
thursday, meeting with bokbönorna, helsingborg
Fritz var med och såg till att allt gick rätt till under fikat på balkongen. Det var kyligt, trots att det var mitten på juli, men vi höll ut. Är det sommar så är det!
thursday, meeting with bokbönorna, helsingborg
Boken som vi hade läst till den här gången var Aprilhäxan  av Majgull Axelsson. Ingen av oss hade läst något av henne tidigare. När boken kom 1997 fick Axelsson årets Augustpris för romanen.

Aprilhäxan handlar om Desirée som är gravt rörelsehindrad och bor på institution och hennes tre fostersyster, Christina, Margareta och Birgitta, som inte vet om att Desirée finns. Desirée anser att en av hennes fostersystrar har stulit hennes liv. Eftersom hon är en ”aprilhäxa” kan hon se genom andra varelsers ögon och på det viset följa sina systrars liv på avstånd.

Jag tyckte det var en intressant och fängslande historia. De delar som hade inslag av övernaturlighet tyckte jag var extra spännande. Men det är inte så oväntat eftersom jag gillar fantasy. Mina bokklubbskollegor tyckte väldigt olika, någon älskade den verkligen och tyckte mycket om karaktärerna medan någon annan uppfattade dem som röriga och svåra att hålla i sär. Många av oss gillade också språket.
thursday, meeting with bokbönorna, helsingborg
Vi samlar våra omdömen i den här boken och av mig fick Aprilhäxan: ★★★★☆ (4/5)
Och snittbetyget för Bokbönorna blev: ★★★✭☆☆ (3,6/5)


Vår förra träff med Bokbönorna kan du läser mer om här:
Bokbönorna läser De polyglotta älskarna av Lina Wolff

Det här inlägget postades i böcker, påhitt, sommar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till bokbönorna läser aprilhäxan av majgull axelsson

  1. Ping: bokbönorna läser anklagelsen av bandi |

Kommentera

