hilma: en roman om gåtan hilma af klint av anna laestadius larsson

Jag minns att jag blev helt golvad när jag såg utställningen med Hilma af Klints målningar på Moderna museet våren 2013. Så när jag fick nys om att det fanns en roman som löst är baserad på hennes liv, reserverade jag den genast på bibblan. Och i början av juli fick jag gå och hämta den.
hilma: en roman om gåtan hilma af klint av anna laestadius larsson
Den handlar alltså om den svenska konstnären Hilma af Klint. Hon föddes år 1862 och var en av de första kvinnorna som utbildade sig vid Kungliga Konstakademien i Stockholm. I enlighet med tidsandan var hon en sökare och var en del av en religiös grupp som kallade sig för De fem. Hilma af Klints ambition var att hennes målningar skulle spegla det inre själslivet.
hilma: en roman om gåtan hilma af klint av anna laestadius larsson
Romanen är alltså en uppdiktad historia som baseras på det (lilla) som eftervärlden vet om Hilma af Klint. I boken tolkar jag det som att författaren spekulerar i om Hilma af Klint kanske medvetet inte ville lämna så mycket efter sig. Istället skulle hennes konst vara det som eftervärlden kom ihåg henne för. I sitt testamente skrev hon att hennes målningar inte fick visas offentligt förrän 20 år efter hennes död. Hon önskade också att hennes samling aldrig skulle splittras.
hilma: en roman om gåtan hilma af klint av anna laestadius larsson
Jag tyckte mycket om den här boken. Den kittlar fantasin och får mig att fundera över hur Hilma af Klint var som person. Hennes målningar är verkligen något utöver det vanliga och att få en fiktiv glimt in i hennes liv var intressant. Förutom att rekommendera boken vill jag också rekommendera dig att gå på en utställning med hennes målningar, om du får chansen.


För fler boktips kolla in min kategori böcker.

Det här inlägget postades i böcker, sommar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

