marias och markus bröllop

För knappt två veckor sedan, när jag precis hade börjat min semester, var det lördag och jag var i Kalmar.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Tillsammans med det här stiliga gänget var jag bjuden på våra vänners bröllop.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Vigseln var i slottsskyrkan på Kalmar slott. Efter veckor av regn och kyla var det den här dagen strålande sol och blå himmel. Perfekt väder för bröllop och fest!
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
På slaget klockan 13 skred Markus och Maria in i kyrkan. I det ögonblicket tror jag att tårkanalerna hos alla där inne vidgades en smula.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Vigselakten innehöll gemensam psalmsång (bland annat med en av mina favoriter!), Marias bröder spelade och sjöng en låt de hade skrivit och Markus bror läste det första Korintierbrevet.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Brudparet sa ja, kysstes och så var de gifta! Att få vara med när två vänner gifter sig med varandra är verkligen speciellt ♥️
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Brudparet gick ut ur kyrkan och vi gick ner på borggården. Just den här helgen var det massa aktiviteter här. Vi stack ut bland alla andra besökare och turister.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Det dröjde en liten stund, och vi fick höra starten på en guidad tur, innan Markus bröder kollade om brudparet var redo att göra entré och motta våra hyllningar.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Och det var de!
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Och när vi hurrat och blåst såpbubblor blev det kramkalas och lyckönskningar.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Vi vinkade av brudparet som åkte tukxi från kyrkan till festplatsen.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Den låg inte så långt bort så vi andra promenerade.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Det var varmt så det var skönt att komma fram och få svalka sig med lite bubbel.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Bröllopsfesten var i en båtklubbs lokal som låg precis vid vattnet. Idyllen var total!
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
När vi hade hunnit landa, gå hälsningsvarvet och ställa upp oss på altanen kom brudparet farande.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Marias och Markus föräldrar hälsade oss välkomna till festen.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Och Marias bröder tog över som toastmasters när vi hade satt oss till bords.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
När vi väntade på brudparet hade det funnits gott om snacks tillgängligt, men jag var ändå peppad och hungrig när det var dax för förrätten. Jag blev inte besviken, den var megagod! I det lilla häftet vi fått stod det att det var en variation på öländska betor som serverades med créme på getost, sparris och rostad råg.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Toastmastrarna berättade att det skulle bli många tal under kvällen. Först ut var brudparets föräldrar. Maria är den jag och mina kompisar har känt längst och vi blev till och med omnämnda i hennes föräldrars tal. Det gjorde mig rörd.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Efter förrätten hade vi en liten paus. Och eftersom vi i år, ja, i slutet av den här månaden faktiskt, har känt varandra i 10 år insisterade jag på att vi skulle ta en gruppbild. För hur ofta är en med några av sina bästa vänner och alla är så där fint uppklädda och ljuvliga?! Nä, inte särskilt ofta. Så då gäller det att passa på.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Senaste gången vi tog en sån här bild var för sju år sedan.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Efter en stund var det dax för huvudrätt. Det var en grillbuffé med 24 timmars glaserad svensk fläskkarré, god korv från Småland och kycklingfilé från Mörbylånga som var marinerad i citron och persilja. Till den kunde vi äta sallad på småpotatis, olivolja, prästost, citron, dill och schalottenlök, crudité på säsongens grönsaker samt svart marinerat råsris, tomater på kvist med mozzarella, citron och basilika, hemslagen aioli, dragonemulsion, surdegsbröd och färskost. Jag skojar inte när jag säger att all mat var grymt god!
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Medan vi åt gott avlöste talen varandra.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Och när alla var mätta fick vi sträcka på benen.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
När vi satt oss till bords nästa gång fick Maria och Markus leka den klassiska vem av er stämmer det här påståendet bäst in på?-leken. De var väldigt överens och det tog lång tid innan jag kunde ta den här bilden.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
När vi hade kommit till desserten höll Marias tre barndomskompisar tal.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Och det gjorde även jag och Ingrid. Redan när jag fick inbjudan kände jag att jag omöjligt kunde gå på det här bröllopet utan att säga något. Så när Ingrid undrade om någon ville hålla tal tillsammans med henne sa jag ja med en gång.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Efter det var jag ännu mer avslappnad och chokladmoussen som vi fick till dessert smakade grymt bra.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Solen sken fortfarande, och vädret var det somrigaste jag varit med om så här långt i år, när vi fick pausa en stund utomhus.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Kvällssolen och pratbubblorna trängdes med gästerna på altanen.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmarmaria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Efter den lilla utomhuspausen intog toastmastrarna och deras fruar golvet och höll tal till brudparet.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Efter det var det dax för bröllopstårtan.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Brudparet var redo!
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
”Åh nej, den välte.”
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
”Tur att jag redan är gift!”
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Medan solen sjönk under horisontlinjen och färgade himlen guldigt orange hade det blivit dax för kvällens sista tal.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Först höll Maria tal till Markus.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Och sen höll Markus tal till Maria.

Alla tal som hölls under kvällen var så himla fina men brudparets tal till varandra var extra fina. När de höll dem kände jag ännu en gång att det var helt rätt att just de här två personerna gift sig med varandra. Kärleken var verkligen med oss i varje andetag den här kvällen ♥️♥️♥️
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Men även om middagen var slut, var så klart festen inte det. Istället för mat dukades det fram snacks och en blanda din egen drink-bar.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Brudparet öppnade dansgolvet med en vals
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
och snart var det fullt av dansande människor.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmarmaria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmarmaria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmarmaria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Ganska snart byttes valsen ut mot alla sorters dans, precis som det ska vara. Jag har verkligen aldrig tråkigt på ett dansgolv när jag är där med de här! Ingen dansmove är för konstig eller för yvig.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
Ibland blev det selfie-paus i dansandet också.
maria's and markus' wedding, kalmar slott, kalmar
När vi hade hållit på i nästan 14 timmar, och det bara var en handfull gäster kvar, stängde vi bröllopsfesten. Brudparet vinkade av oss när vi promenerade hem i sommarnatten.

Tack (igen) för en hejdundrande fest och för att jag fick och fira er kärlek! ♥️♥️♥️


Jag tog många fler foton den här dagen. Om du är intresserad av att se dem kan du göra det här.

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, påhitt, sommar, utflykter och äventyr. Bokmärk permalänken.

Kommentera

