min resa till japan: fredag i kamakura med tempel, den stora buddhan och havet

Onsdag, mitt i veckan och den första november. Vi tar en tillbakatitt på min resa till Japan tycker jag. Häng på!

Länkar till tidigare inlägg om min resa hittar du här och här och längst ned i det här inlägget.
friday, kamakura, japan
På fredagen har vi ställt klockan för idag väntar ännu en utflyktsdag. Jag skriver Det är dimma idag också. En fuktig duk som läggs över hela världen och alla kroppsdelar.
Det slår mig idag att japaner är väldigt mumliga när de pratar. De böjer huvudet och rör knappt på läpparna. Pratar väldigt tyst och jag försöker le och böjer mig lite framåt som i en halv bugning för att försöka höra. Trots att jag inte förstår någonting. Jag försöker hinna med att mumla tillbaka, de få ord av japanska jag kan; Konichiwa! Arigato!

Just nu åker vi Shinkansen till Tokyo för byte till vanligt tåg mot Kamakura. Det ligger vid havet! Kamakura ligger sydväst om Tokyo.
friday, kamakura, japan
Den sista biten åker vi en blandning av tåg och spårvagn. På i princip alla stationer i hela Japan finns ett oerhört välorganiserat kösystem. Markeringar på perrongen talar om vilken vagn till vilken tågavgång som stannar var. Och sen är det bara att ställa sig i kön i väntan på att tåget ska komma.
friday, kamakura, japan
Tillsammans med alla andra turister promenerar vi fram till vårt första stopp, Hasedera templet.
friday, kamakura, japan
friday, kamakura, japan
friday, kamakura, japan
Hasedera templet låg på en brant upp på ett berg. Utsikten från toppen av tempelträdgården var fin. Trots att det varit fuktigt och dimmigt väder också idag. Himlen har genom dimman legat närmare jorden idag.
friday, kamakura, japan
På templets högsta punkt äter vi glass. För även om dimman gör att det är svalare, och de mulna molnen kan lura dig som ser bilden att det är kallt, är det verkligen inte det. Så vi köper glass i en av alla praktiska automater som finns överallt. Jag är varm och klibbig och det är en fortfarande ganska ovan men ändå väldigt härlig känsla. Det här med ett tropiskt klimat är verkligen spännande!
friday, kamakura, japan
friday, kamakura, japanfriday, kamakura, japanTempelträdgården rymmer många olika sorters platser och vi knallar upp och ner för många trappsteg.
friday, kamakura, japan
Jag ser lotusblommor i verkligheten för första gången.
friday, kamakura, japan
I tempelträdgården fanns det bambu och koi-fiskar, alltså karpar. De var färgglada och stora.

Efter Hasedera templet är det bara ett stenkast till nästa sevärdhet. Nämligen, Daibutsu, The Great Buddha of Kamakura!
friday, kamakura, japan
friday, kamakura, japan
Det är Japans näst-största Buddha i brons och den är verkligen magnifik! Det gick att gå in i den och det gjorde Johanna och jag medan Kai väntade utanför.
friday, kamakura, japan
✌🏼
friday, kamakura, japan
friday, kamakura, japan
friday, kamakura, japan
Efter buddhan är det dax för lunch. På vägen dit letar jag blommor. De finns överallt om du bara öppnar ögonen. Japanerna verkar vara extra omtänksamma med sina växter och det gör mig glad. Det verkar också som att det alltid finns plats för dem, oavsett hur litet utrymmet än må vara.
friday, kamakura, japan
friday, kamakura, japan
friday, kamakura, japan
Till lunch blev det stekt ris på en liten resturang med kinesisk mat. Först verkade de som jobbade där lite lätt avmätta, att vi var lite krångliga pga icke-asiater och att vi bytte bord. Men sen när Johanna och Kai kunde beställa på japanska så mjuknade de lite. Och maten som kom var grymt god. Jag har aldrig ätit stekt ris förut, och nu har jag gjort det två gånger sen jag kom hit. Båda gångerna har de varit goda!
friday, kamakura, japan
Efter lunchen promenerade vi vidare genom Kamakuras smala gator. Spanande på hus, människor och blommande växter. Sen kom vi fram till målet: stranden! Kamakura ligger nämligen vid havet. Så himla härligt!
friday, kamakura, japan
friday, kamakura, japan
Trots dimman och den varierande nivån på fuktigheten har det varit ljummet i luften. Jag ångrade lite att jag inte tog med badkläderna, men hade antagligen ändå inte kunnat bada pga att de inte tillåter tatueringar på stranden. Väldigt synd! Istället tog jag på mig en kofta och kände på vattnet med handen. Det var ljummet.
friday, kamakura, japan
Vi styr stegen mot Kamakuras centrum och plötsligt är det folk överallt och inte en lugn stund. Jag minns att jag blir chockad över stimmet och larmet. I min kropp bor fortfarande stillheten från morgonens tempelbesök.
friday, kamakura, japan
friday, kamakura, japan
Vi har promenerat längs många små vindlande shoppinggator och tittat in i många små butiker och en Studio Ghibli-butik. Och jag har sett jättemånga japanskor klädda i den traditionella dräkten yukata. De är så himla vackra! Jag har fotot så många jag kommit åt så diskret jag kunnat.
friday, kamakura, japan
Vårt sista stopp på sevärdsturen är Kamakuras största helgedom. Den ligger på en höjd och hade vädret varit klart hade vi sett havet från toppen av trappan framför templet. Jag skriver: Dagens sista helgedom var Tsurugaoka Hachimangu. Platsen är väldigt populär som den helgedom många japaner vill besöka först på nyåret. Då kan det vara upp till 2 miljoner besökare här samtidigt. Där har det också tidigare funnits en 400 år gammal Ginko. Men efter en storm 2011 fick de hugga ned den och nu finns bara stubben kvar. 
friday, kamakura, japan
Johanna och Kai.
friday, kamakura, japan
Vid helgedomen finns det stora dammar där det växer lotus. De flesta har redan blommat över, men att bara se bladen i den här omfattningen är en speciell upplevelse. På botten av dammen ligger mängder med mynt.
friday, kamakura, japan
Det hör till att sakébryggerier skänker saké till helgedomar. Sakén dricks under olika ritualer i helgedomarna eftersom det anses föra dig närmare gud. Och utanför helgedomarna staplas sakén på det här viset. Nu är visserligen de här tunnorna bara symboliska, eftersom de är tomma, men traditionen lever fortfarande.
friday, kamakura, japan
friday, kamakura, japan
Som jag skrev i min dagbok såg jag flera kvinnor och män i traditionella sommarkläder, yukata. I Kamakura, och flera andra städer, går det ofta att hyra traditionella kläder för en dag och det är det många som gör. Och det förevigas självklart flertalet gånger. Alla japanskor och yukatas som jag såg var så oerhört vackra. Och eftersom många också bar de traditionella skorna var jag imponerad av att det orkade gå upp och ner för alla trappsteg som finns vid så gott som de flesta helgedomar och tempel i Japan.
friday, kamakura, japan
Efter en lång dag tar vi sedan tåget hemåt igen. Först ett vanligt och sen, efter byte i Tokyo, ett Shinkansen. Då får jag tid att skriva: Vi är på väg tillbaka med Shinkansen till Utsunomiya nu och jag tittar ut genom fönstret. Överallt är det hus med ljussken genom fönstren. Så långt mitt öga kan nå i mörkret. Då har vi ändå åkt nästan 15 minuter från Tokyo redan. Och trots det är det höghus på höghus med tända lampor i fönstren. Det tar aldrig slut.
friday, kamakura, japan
När vi kommer fram ska vi äta gyoza. Det är nämligen Utsunomiya känt för, tillsammans med jazz och cocktails.
friday, kamakura, japan
Gyozan var megagod!  Jag prövade ett par olika sorter, en standard med kött och kål, en med kött, kål och vitlök och en med kött och kål som var friterad istället för stekt (som är det sätt japanska gyoza är gjorda på). Till det Kirin-öl, edamame och någon picklad grönsak.
friday, kamakura, japan
Efter middagen var vi alla helt slut. Då kändes det extra najs att Johanna och Kai bor nära både stationen och gyozarestaurangen. Efter bara en kort promenad var vi hemma. Och nästa dag var en lördag och då skulle vi bland annat gå på takfest och titta på fyrverkerier. Det tar vi i nästa inlägg!


Mer från min resa till Japan
Tisdag på resande fot + onsdag i Utsunomiya
Torsdag i Nikko

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, sommar, utflykter och äventyr. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till min resa till japan: fredag i kamakura med tempel, den stora buddhan och havet

  1. Ida skriver:

    Åh att få uppleva den där Buddhan! <3 Och gyozan ;)

Kommentera

