bokbönorna diskuterar efter ekot av olivia bergdahl

För några veckor sedan träffades vi i min bokklubb, Bokbönorna, för att göra det vi brukar göra. Fika och diskutera boken vi läst.
thursday, bokbönorna, bookclub meeting, helsingborg
Eftersom det var oktober hade jag bakat en äppelpaj till oss. Den fungerade som finfint bränsle till vår diskussion.
efter ekot av olivia bergdahl
Vi hade läst Efter ekot av Olivia Bergdahl. Den handlar om Fanny, som har åkt till sin mormor på Västgötaslätten eftersom hennes mormor inte vet hur lätt allting kan gå åt helvete. Hur lätt det är att komma så nära någon att den sedan har väldigt stor makt att göra en illa. Fanny har försökt göra allting rätt, men nu försöker hon inte längre. Istället möts hon och hennes mormor långsamt i gemensamma erfarenheter.
efter ekot av olivia bergdahl
För mig kröp den här boken in under huden med en gång. Jag tyckte mycket om språket. Det är rakbladsvasst och precist. Och jag älskade relationen mellan Fanny och hennes mormor. Den var varm och omtänksam. Men själva historien var grym. Effektivt berättad men väldigt obehaglig. Tidigt i boken börjar det anas att något har hänt, men vad? Efterhand förstod jag att Fanny sörjer något och när jag läst ut boken funderar jag fortfarande på vad det är.

Vi hade ganska skilda åsikter om den här boken i klubben. Någon tyckte att språket var så där, att den var känslokall men gripande. En annan att det var en hemsk berättelse och det gärna hade fått vara mer av relationen mellan Fanny och hennes mormor. Det vi alla dock var överens om var att boken på ett tungt sätt växte under vår diskussion.
thursday, bokbönorna, bookclub meeting, helsingborg
Jag gav boken ★★★★☆ (4 av 5)
Bokbönorna sammanlagda betyg blev ★★✭☆☆☆ (2,75 av 5)

Här finns en väldigt intressant recension om boken. Obs! Den spoilar dock ganska mycket vad som händer, så om du vill förbli ovetande, läs den först när du läst boken.


Vår förra bokklubbsträff kan du läsa mer om här:
Bokbönorna läser Anklagelsen av Bandi

Det här inlägget postades i böcker, höst, påhitt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till bokbönorna diskuterar efter ekot av olivia bergdahl

  1. christerhansson skriver:

    Tack! Spännande att ta del av era tankar kring boken :)

Kommentera

