fyra majdagar i berlin

wednesday, streets of berlin, street art, kreuzberg, berlin
I mitten av maj åkte jag till Berlin tillsammans med min skrivarkurs. (Ni vet, den jag gått på distans från Österlens folkhögskola?) Så en onsdagkväll gick jag längs Adallbertstrasse medan kvällsolen smekte street arten på husfasaderna. I Sverige hade det varit nästan som sommar i några dagar redan då och jag minns att Berlin kändes svalt i jämförelse.
wednesday, dinner att burrito baby, kreuzberg, berlin
Efter en halvtimmes promenad mötte jag upp en kurskompis vid u-bahnen Schönleinstrasse. Tillsammans knallade vi vidare till Burrito baby för att äta middag och prata skrivande. Det blev ingen sen kväll, vi var båda trötta efter resan, men vi fick en skön promenad hemåt sen. Jag tycker alltid det känns både magiskt och läskigt att promenera på en helt ny plats den första dagen.
thursday, streets of berlin, street art, neuköln, berlin
torsdagen var det dags att möta upp resten av deltagarna + lärarna från skrivarkursen. Vi sågs vid Nollendorf platz där även vår guide mötte upp oss. I kursen hade vi läst Farväl till Berlin av Christopher Isherwood och nu skulle vi gå en guidad tur i den stadsdel där författaren bodde under 1920- och 1930-talet. Turen tog oss med till flera platser som var kända från boken. Vår guide Brendan Nash berättade med inlevelse om små extra bitar som han lyckats ta reda på om de människor som flera av bokens karaktärer och berättelser är baserade på.
thursday, beer at du beast bar, neuköln, berlin
Efter det tog vi oss vidare till Kreuzberg, och Bergmannstrasse, där vi åt indiskt till lunch. På eftermiddagen träffade vi en brittisk författare, som bor och arbetar i Berlin, som skulle prata skrivande och hålla en workshop med oss. Det var ett par mycket underhållande timmar när Ben Fergusson berättade om sin vilja att skriva, sin skrivprocess och hur han kommit på fröet till det som sedan blev hans böcker.

Dagens sista punkt var en spoken word, det vill säga en öppen scen där du fick anmäla dig för att läsa upp något du skrivit, på baren Du Beast i Neuköln. Vi grundade med öl och typ fyrtio minuter efter utsatt tid (men det gjorde inget, vi var också sena) blev vi visade ner för världens smalaste trappa. Nedanför den hittade vi barens källare där ett hopplock av sittplatser i alla former placerats framför en scen bestående av en mjuk matta. I det dova varma ljuset från ljusslingor och små lampor lyssnade vi på flera olika sorters texter på engelska. Jag minns särskilt två stycken, en som handlade om hjärtat och en som handlade om Berlins nattklubbsliv.
friday, east side gallery, art, street art, the old berlin wall, berlin
Jag var fortfarande mör efter gårdagen när jag vaknade på fredagsmorgonen. Efter frukost satt jag på rummet och skrev respons på några av mina kurskompisars texter innan jag mötte upp en av lärarna på ett café i närheten för att ha textsamtal. Det är en av de sakerna jag tyckt varit mest läskigt och mest kul under kursen; att prata om mina texter med andra människor. Det är verkligen en ynnest att någon tar sig tiden att läsa och närma sig min text för att sedan berätta för mig hur de uppfattade den, vad som kan förbättras och vad som verkligen känns, vad som funkar. Det ger otroligt mycket.

När vi var klara var det tack och hej för kursdelen av resan och hej och hallå till helgdelen av resan, som jag mest skulle tillbringa i eget sällskap. Men det började med att jag hade bestämt träff med en gammal kompis, Luara, som jag lärde känna när jag pluggade i Holland för sju år sedan. Det är ungefär lika länge sedan jag var i Berlin sist och då var jag nämligen där och hälsade på henne. Jag var så himla glad över att vi lyckades hitta en tid att ses! Jag tillbringade eftermiddagen med henne och hennes familj. Vi promenerade runt i Die Rote Insel, stadsdelen där de bor, käkade lunch, lekte på en lekplats, drack te och pratade.
På kvällen promenerade jag till en plats jag sparat i min Google Maps, nämligen East Side Gallery. Det är en 1,3 kilometer lång del av den gamla Berlinmuren som konstnärer från hela världen har fått smycka med målningar. Jag trodde inte att det skulle gripa mig så mycket, men det kändes verkligen andaktsfullt och surrealistiskt att gå där. Den gråa himlen hängde lågt, det var ganska blåsigt, och färgerna från målningarna lyste upp. Och jag tänkte på hur det måste ha varit när människor levde åtskilda av de här gråa betongblocken. Det var svårt att föreställa sig.

Jag korsade floden Spree igen och käkade en god galette på Markthalle Neun. Och sen hängde jag på hotellrummet med en film innan jag somnade.
saturday, streets of kreuzberg, street art, berlin
När jag vaknade på lördagen sken solen! Äntligen! tänkte jag efter de senaste dagarnas mulna och blåsiga väder. Det här var också min sista dag i Berlin, så efter att ha checkat ut och lämnat väskan på hotellet, var det en fröjd att gå ut i solen.
saturday, breakfast at kaffeebar, eggs benedict, berlin
Jag hade sikte på Kaffeebar, som skulle ha god frukost, och det hade de också. Till mina eggs benedict med avocado läste jag om Ester Blenda Nordströms upplevelser som lärarinna för en grupp samer i norra Lappland. Det var den senaste boken vi läste i bokklubben och jag tyckte mycket om den. Hon var ett bra resesällskap!
saturday, walking on the tempelhofer feld, tempelhof, berlin
Med mat i magen fortsatte min promenad genom ett soligt Berlin. Jag strosade längs Kreuzbergs trädkantade gator och genom den skogslika parken Hasenheide tills jag kom fram till mitt mål. Nämligen Tempelhofer Feld. Det är ett gammalt flygfält som nu är en park. De gamla landningsbanorna finns fortfarande kvar och det är en populär plats att cykla, åka inlines, springa och så vidare, på. Efter att ha gått längs stadsgator med femvåningshus på vardera sidan var den plötsliga öppenheten en stark kontrast.
Det gamla radartornet och den gamla terminalbyggnaden finns fortfarande kvar. Jag hade velat hinna titta på dem också, eftersom bilderna jag har sett av byggnadens arkitektur gör mig så himla nyfiken. Men, det får bli nästa gång. Fältet var så stort och jag hann bara se en bråkdel av det, innan jag behövde gå och käka lunch för att inte missa flyget.
saturday, streets of neuköln, street art, berlin
Så jag strosade norrut igen. Efter den stekande solen på det öppna fältet var det en skön svalka som mötte mig när jag nådde Neuköln, som precis som Kreuzberg, stoltserar med träd längs många gator. Trädens skugga gör att streetarten och färgerna på byggnaderna framträder med extra skärpa.
saturday, lunch at holy flat, neuköln, berlin
Nästan alla ställen jag käkat på under den här trippen har jag blivit rekommenderad av av någon på internet. Det gäller även lördagens lunchställe: Holy flat! De gör sallader i skål och jag tog en de hade döpt till ”Fresh bowl”. Den bestod av vattenmelon, avocado, tabbouleh med quinoa, getost, gurka, sallad och solrosfrön. Kombinationen var perfekt! Särskilt vattenmelonen tillsammans med getosten.
saturday, me having lunch at holy flat, neuköln, berlin
Till maten hade jag återigen sällskap av Ester Blenda, hon stretade på i Norrland, och jag njöt av stillheten och människorna som passerade på gatan framför mig. Eftersom jag åt lunch rätt tidigt var jag nästan själv på stället, men det gjorde inget. Det var bara skönt med lite färre intryck ett slag.

När salladen var slut hämtade jag min väska på hotellet och åkte till flygplatsen. Och sen var den här lilla resan slut! Den första jag gjort nästan ensam. Det var nervöst, men gav mig faktiskt mersmak. Så vem vet, det kanske blir fler?

Det här inlägget postades i äta bör man annars dör man, utflykter och äventyr, våren. Bokmärk permalänken.