en midsommarhelg på costa brava-kusten, del II

Det har blivit dags att fortsätta med fotona från min resa till Costa brava-kusten i juni. Ni hittar det första inlägget här.
saturday, walking to lla franch
På lördagen, eller midsommardagen, hade vi lugna planer. Morgondopp, handla bröd, äta frukost, hänga under markisen på balkongen med varsin bok eller en podd. Det var vad vi gjorde första halva av dagen.
Innan lunch gick vi en promenad till grannbyn. Det fläktade friskt och gränsen mellan himmel och hav var knivskarp. Det var varmt och ljumt och svettigt på ett skönt sätt. Jag var genomvarm.
Hej hej grannbyn! När vi var här på semester när jag var barn alternerade vi vårt boende mellan den byn Mama och Papa bodde i nu och den ni ser här på bilden. Båda två är ljuvliga. Medelhavet, I love you 💙💙💙
saturday, calella de palafrugell
Efter lunch på balkongen, jag älskar för övrigt det här att alla mål äts utomhus, packade vi ihop oss för att gå ner på stranden. Trots att klockan var närmare 17 var det fortfarande stekande varmt. På stranden, som Mama och Papa brukar gå till, är det sol till ungefär 19 och det var precis lagom att hänga där ett par timmar. Bada i det salta havet, titta på folk, läsa bok och lyssnar på Sommar i P1.
När vi kom tillbaka hem hade solen börjat sjunka ner bakom bergen i väst. Jag läste bok i soffan tills det var min tur i duschen samt kunde inte se mig mätt på den här utsikten.
Eftersom den svenska midsommarhelgen ofta sammanfaller med det katalanska (spanska?) firandet av helgonet San Joan hade vi bestämt oss för att käka middag hemma. Vis av tidigare erfarenhet brukar det vara mycket folk och dålig service på byns restauranger när helgfirarna kommer. Och det kände vi inte att vi behövde uppleva.
saturday, calella de palafrugell
Istället blev det sallad, grönsaker i ugn och fisk. Plus bubbel. På balkongen. I det ljumna sommarlivet.
Vi åt jordgubbar och sådana där små Magnum after dinner till efterrätt.
Lagom till slutet av middagen satte firandet verkligen igång. Då knallade det och bommade av fyrverkerier längs hela kuststräckan. Vi hade fin utsikt och ändå ganska lätt för att sova.
sunday, walking to tamariu
På söndagen blev det inget morgondopp, men däremot en tur till affären. Färsk baguette hör till. Några timmar senare hade vi vandrat backe ner och backe upp tills vi kommit fram till fyren, San Sebastià, där vi fyllde på vätskedepåerna med vatten och espresso.
Vi fortsatte vår vandring norrut och den här dagen var det svårt att avgöra var himlen slutade och havet började. Det var magiskt.
Nästa stopp blev på den lilla restaurangen vid stranden Cala Pedrosa. Stranden består av mjuka runda stenbumlingar och enda sättet att ta sig hit är till fots eller med båt.
sunday, walking to tamariu
Efter öl och fanta citron, oliver och friterade bläckfiskringar var vi redo att vandra, snudd på klättra, uppåt igen längs vandringsleden. En av resans roligaste händelser inträffade också här, när vi fick ett handskrivet kvitto. ”Det här är typiskt semester!” sa min Papa och vi garvade tillsammans.

Och det här var ju semester, så det är lite svårt med tidsuppfattningen, men lite senare, kanske en timme eller två, hade vi kommit fram till vårt mål: byn Tamariu och dess strand. Där badade vi av oss svetten från vandringen och låg sedan raklånga på våra handdukar på den varma sanden. Så småningom var det lunchtid, siesta, och vi var lite väl snabba för vi fick stå och köa en bra stund.
Men när vi fick in vår lunch var det klart värt det. Jag käkade tonfisksallad, men den var så ful att den inte var värd en bild, även om den var god. Samma resonemang gällde för tomatbröden. Allt försvann i nästan ett nafs medan vi studerade hur ägaren, med flera inblandade, försökte få sin son att sitta still och äta kyckling med pommes. Det gick sådär. Han ville hellre spela tv-spel på sin bärbara konsol.
sunday, walking to tamariu
Efter lunchen var det dax att följa de röd-vita markeringarna hemåt igen. Vi har vandrat den här vägen många gånger, men trots det tycker jag alltid att den känns kortare på hemvägen. Kanske är det för att jag då har vandringen färskt i minnet? En av de bästa grejerna är att vi ofta är i princip ensamma. Andra vandrare möter vi ofta i sjok, i närheten av de byar eller andra besöksmål, som vi passerar på vägen.
Den här gången hittade vi en ny utsiktsplats på vägen tillbaka. Den var svår att fånga på bild, men var en gång som löpte på utsidan av klippan, med en liten avsats längst ut där vi kunde spana långt långt upp och ned längs med kustlinjen.
sunday, calella de palafrugell
Efter dusch och lite vila hemma gick vi ut och åt middag. Den här kvällen var det lugnare. Vi åt ackompanjerade av klockringningarna från den närliggande kyrkan. Ringningarna hördes för övrigt hem till oss, ja, oavsett var i byn vi befann oss, och de bidrog till att det kändes helt onödigt att bära armbandsur. För kyrkklockan slog ett slag var femtonde minut, ett slag xx:15, två slag xx:30 och så vidare. Vid hel slog den först fyra slag och därefter ett slag för varje timme. Mycket praktiskt och en väldigt fin ljudkuliss.

Detta inlägg publicerades i äta bör man annars dör man, sommar, utflykter och äventyr. Bokmärk permalänken.