jullistan

Hej!
Bloggen har fått vila de senaste månaderna. Jag tappade lusten, sugen, trycket blev för pressat med jobb och skrivarkurs och annat som gnagt i mig. Så den här platsen har varit på paus. Med andra ord, allt är i sin ordning, för så gör jag alltid när det känns stressat. Det levande livet kommer först. Här kommer en försiktig nystart, kanske en comeback? Vem vet. Den som lever får se. Vi börjar i alla fall med en jullista som jag hittade hos Julia.

saturday, christmas eve, karlskrona

6 JULSNABBA
Pepparkakor eller lussebullar?
Lussekatter.

Skumtomtar eller knäck?
Helst båda. Älskar både julgodis och godis.

Julkorv eller julskinka?
Julskinka på vörtbröd med senap.

friday, the day before christmas, karlskrona

Revbensspjäll eller Janssons?
Helst inget, eller Janssons utan ansjovis.

Glögg eller julmust?
Julmust.

Ge eller få?
Både och. Vill gärna både ge och få. Det finns omtanke inlindat i båda.

sunday, christmas eve, karlskrona

4 JULFAVORITER
Favoritjulfilm?
The Family Stone

Favoritjulkalender?
Troligtvis Mysteriet på Greveholm.

Favoritjullåt?
Bered en väg för herran

Favoritjuldoft?
Gran och glögg, tända ljus.

monday, christmas day, karlskrona

3 OM JULETID
När är det dags att pynta?
Inte före decembers början. Det är dock okej att börja med adventsstjärnorna någon vecka före första advent. Allt för att pigga upp november!

När får man ha gran?
Så konstig fråga? Men ja, lagom till julafton. Då tycker jag att granen ska vara i sin prime!

När öppnar man presenter på julafton?
På kvällen, efter Kalle Anka och middagen och gröten.

tuesday, day before christmas, karlskrona

5 JULPERSONLIGA
Vad är bäst med julen?
Omtanken, ledigheten och när lugnet infinner sig.

Det sämsta med julen?
Stressen, hetsen, förväntningarna.

Vad ska du göra på julafton?
Umgås med min familj, kanske ta en promenad till kyrkogården, kanske spela bordsspel, laga julmiddag, dricka glögg, äta julgotter (som min Mama brukar säga) och öppna paket.

sunday, christmas eve, karlskrona

Nyår då?
Det blir i Helsingborg men är ganska obestämd än så länge.

Tror du att det blir det en snöig jul?
Jag hoppas det så jäkla mycket. Men är rädd för att det kommer bli mulet och regn istället.


här svarade jag när jag fyllde i listan förra året.

christmas eve, karlskrona

Detta inlägg publicerades i julen, summan av kardemumman, vinter. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till jullistan

  1. Mama skriver:

    Rolig läsning! 👌😘

Lämna en kommentar