2018 års sista lista

Årets sista dag innebär enligt tradition på den här bloggen årets sista lista. Häng med på en snabb återblick på året som gått!

wednesday, morning light, change is a thing you can count on, helsingborg

Nio händelser som har varit bra det här året?
1. Skrivarkursen.
2. Middagen på Manfreds i Köpenhamn med Trojkan. Det var februari och svinkallt. Maten var ljuvlig och servicen på topp.
thursday, novellsamling, snöstormen, österlens folkhögskola, våren 2018
saturday, a weekend in copenhagen, dinner at manfreds, copenhagen
saturday, a weekend in copenhagen, dinner at manfreds, copenhagen

3. Konserten med Sarah Klang. Majas och min första konsertupplevelse ihop. Den avslutades med Klangs ord: ”Jag har bara en skiva, det finns inga fler låtar att spela nu.”
4. Resan till Berlin med skrivarkursen och med mig själv.
friday, concert with sarah klang, mejeriet, lund
wednesday, streets of berlin, street art, kreuzberg, berlin

5. Den varma sommaren.
6. Arbetet som röstmottagare på valdagen.
wednesday, lunch in ålabodarna with gun, ålabodarna
wednesday, sunset, långö beach, karlskrona
friday, me, voting in the swedish election, helsingborg

7. Träffarna med min bokklubb Bokbönorna.
8. Helgen i Tiveden med Trojkan. Mat, vänner, samtal och skog är allt som behövs.
9. Nya internetvänskaper via bloggar och instagram. Internet <3
monday, bokbönorna, viskängen, helsingborgwednesday, bookclub at ida's, helsingborg
saturday, the chanterelle hunters, a day in fagertärn nature reserve with trojkan, fagertärn, tiveden

Två händelser som har varit sämst det här året?
1. Min mensvärk.
2. Otydliga människor som inte vet vad de vill.

Vad har du lärt dig i år?
Att mitt jobb klarar sig utmärkt utan mig.

Blev året som du har tänkt dig?
Ja och nej. Mest ja, eller bättre än jag tänkt.

Vad har du mest lyssnat på för musik?
Ungefär samma som jag lyssnat på förut, om du frågar Spotify. Jag är tydligen någon som mest lyssnar på pop. Spotifys sammanfattning gör mig, som alltid, lika förvånad. Vem är jag när jag lyssnar på musik?
my music, spotify wrapped, 2018

Vad har du tittat på? (film, tv, serier…)
Samma samma, här också. Just nu kan jag inte komma på något alls som har varit ut över det vanliga av det jag har sett. Känner mig helt enkelt lite oimponerad av det här film- och tv-serie-året. Det känns som att inget har överraskat? Kan jag få bli lite mer överraskad under 2019, kanske? (Och inte bara gällande filmer och tv-serier, utan i största allmänhet? Det hade varit fint, tack.)

Vilka människor har du hängt mest med år?
Min närmsta vänner, min familj, mina kollegor på jobbet och på skrivarkursen.

Vilka nya personer har du lärt känna i år?
De jag har pluggat ihop med på skrivarkursen. Är tacksam för att jag nu har fler skrivande personer i mitt liv.

Vad är det vackraste du fått i år?
Skrivtid.

Vad är det bästa du har läst?
Jag återkommer, som vanligt, med mer detaljer om böckerna jag har läst under året som gått. Här kommer ett axplock så länge:
the fifth season (the broken earth 1) by n.k. jemisin
The Broken Earth-trilogin, här representerad av den första boken: The Fifth Season av N.K. Jemisin

ett jävla solsken: en biografi om ester blenda nordström
Ett jävla solsken: en biografi om Ester Blenda Nordström av Fatima Bremmer

binas historia av maja lunde
Binas historia av Maja Lunde

ett litet liv/a little life, by hanya yanagihara
Ett litet liv av Hanya Yanagihara

i'll be gone in the dark: one woman's obsessive search for the golden state killer by michelle mcnamara
I’ll Be Gone In the Dark: One Woman’s Obsessive Search for the Golden State Killer by Michelle McNamara

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Pluggade kreativt skrivande, började träna crossfit, jobbade deltid, var med på en inspelning av På minuten (ett av mina favvoradioprogram), hade inbrott i mitt förråd (det enda som stals var en del av min tro på andra människor) och var på ett bloggevent.

Vad var din största framgång i år?
Att det här året har gett mig mer energi än vad det har tagit.

monday, the view, the ocean, landborgen, helsingborg
monday, audience at the radio show på minuten, swedish radio, stockholm
monday, chestnut, öresundsparken, helsingborg

Bästa köpet?
Deltidsarbete för att kunna gå skrivarkursen.

Vad spenderade du mest pengar på?
Mat, tror jag.

Vad önskar du att du gjort mer?
Vilat i stunden hur den än sett ut. Så jävla svårt, kommer nog få jobba med det forever. Och inte lagt min tid på människor som inte förtjänar den.

Vad gjorde du på din födelsedag i år?
tuesday, my birthday, me, birthday lunch, redimat, helsingborg
Jag åt lunch med min syster.

Vilket datum från året kommer du alltid att minnas?
Inget särskilt, faktiskt.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 
Gladare.

Mest stolt över?
Mig själv.

saturday, me, in the forest, helsingborg

Dog någon som stod dig nära?
Nej. Tack och lov.

Vilka länder besökte du?
Danmark, Sverige, Tyskland, Spanien.

saturday, a weekend in copenhagen, copenhagen
thursday, streets of berlin, street art, neuköln, berlin
friday, the view, mediterranean sea, calella de palafrugell
friday, fjordehuset by olafur eliason, vejle
saturday, me, fagertärn nature reserve, tiveden

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mindre mensvärk.

Vem saknade du?
Att vara någons prio ett.

Vad fick dig att må bra?
Träning, en luftig kalender, att säga nej, att stå upp för mig själv, alla bad jag tog i somras och alla promenader i skogen.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Försöka låta min vardag ligga nära mina värderingar.


Listor från tidigare år hittar ni här:
2017, 20162015201420132012 och 2011

Detta inlägg publicerades i höst, sommar, summan av kardemumman, våren, vinter. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till 2018 års sista lista

  1. Julia skriver:

    Åh vilken fin gullranka på första bilden!! Verkligen gullranke-goals haha.

  2. K skriver:

    Hej du kanske skulle gillar min blogg! Jag går också på skriv-folkis. fast på Öland. Och gick på Österlens också förra våren.
    Hoppas du bloggar snart igen.

    sardellen.wordpress.com

    • Malin skriver:

      Tack för tipset om din blogg, Sardellen! Jag har sett dig i kommentarfältet på några av bloggarna jag följer och kikat in på din blogg lite då och då. Vad kul att du gått på både Österlen och Öland på skriv-folkis! Mitt bloggande har fått fortsätta vila, men jag är glad att du hittade till min blogg, även om jag aldrig uppdaterar den nuförtiden <3

  3. jagborhär skriver:

    Tack för medhåll om barbiefilmen :) hoppade in här och såg en avsomnad blogg. Blev dock så nyfiken, vad har hänt fem år efter skrivarkurser?

    • Malin skriver:

      Ja du, jagborhär, det som hände var att jag inte kände lika starkt för bloggen längre. Jag började också försöka skriva vidare på en text från skrivarkursen, men fastnade ganska snart. Sen kom en pandemi och vände upp och ned på allt. Men den vände något rätt också, för sedan snart 3 år tillbaka har jag fortsatt skriva på den där texten jag försökte ge mig på 2019. Nu finns det ett otroligt spretigt manus som jag försöker göra mindre spretigt. Men dessvärre finns det inte så mycket tid över till bloggskrivande, även om jag saknar min lilla blogg ibland. Tack för din fina kommentar! :)

Lämna en kommentar