Ven

Mitt jobb kräver ibland att man åker iväg på studiebesök eller inventerar ett markområde. Allt som oftast infaller det när vädret är grått och det verkar regna från alla håll och särskilt om det liksom är något som måste göras på en specifik dag. Men! Ibland inträffar också det motsatta; att en dag som ska tillbringas delvis utomhus bjuder på strålande väder. Det hände mig och mina kollegor en fredag för några veckor.
Vi var i Landskrona på morgonen
och tog vid lunchtid båten
till Ven! Denna vidunderligt branta ö mitt i Öresund.
Det tog ungefär 30 minuter att åka dit och jag var glad över att vara på havet.
Väl framme hyrde vi cyklar för att kunna ta oss runt och spana in landskapet och bebyggelsen. Det var nämligen syftet med besöket.
Vi pausade för lunch
innan vi fortsatte vår färd.
Vi såg, bland annat, alla möjliga hus…
plus en fyr
och världens gulligaste växthus med tomater i.
Hela ön kändes som tagen ur en svensk turistbroschyr.
Eftermiddagsfikat den här dagen blev lokalproducerad glass. Jag tog två kulor, en med citron och en med äpple. Nomnomnom!
Och efter det tog vi båten tillbaks till fastlandet och så var arbetsdagen slut.

Det här inlägget postades i det dagliga slitet, sommar, utflykter och äventyr. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ven

  1. inafotar skriver:

    Härlig arbetsdag ;)

  2. Mette skriver:

    Älskar Ven! Och vilken härlig jobbdag!

Kommentera

