2013 års sista lista

Fem händelser som varit bra det här året?
1. att jag fick stipendium för min masteruppsats.
2. att jag satsat på min inre utveckling
3. att jag var med och satsade pengar på Veronica Mars filmen så att den blir av!
4. att jag kom i gång ordentligt med träningen i min nya hemstad.
5. att jag var på min examensceremoni.

Fem Två händelser som varit sämst det här året?
1. att det så här i efterhand känns ganska slitigt och förvirrat (jag tänker att jag om något år kommer att förstå varför och att det liksom kommer förklaras då)
2. och att min axel i slutet av november satte stopp träningen för tillfället.

Vad har du lärt dig i år?
väldigt mycket om mig själv.

Blev året som du har tänkt dig?
det har varit väldigt slitigt, mitt år, men samtidigt kan jag nu känna att slitet börjar betala sig.

Vad har du mest lyssnat på för musik?
den här sammanfattningen från spotify berättar ganska rättvist tycker jag:
med andra ord, mycket svenskt, en hel del peppigt från glee och i övrigt på engelska.

Vad har du tittat på? (film, tv, serier…)
mina vanliga serier, men med ett extra sorgligt avsnitt från Glee i höstas pga Cory Monteiths död, och annars inga särskilda upptäckter.

filmmässigt har det inte blivit så många nya faktiskt. mest pga jag tappat filmlusten något eftersom jag bara somnar halvvägs igenom dem i alla fall. men den bästa jag sett på bio är i alla fall Hunger Games: Catching fire. Jag älskar hur Jennifer Lawrence porträtterar Katniss Everdeen.

inför 2014 är jag allra mest peppad på Veronica Mars filmen som kommer ha premiär 14 mars! jag har längtat efter en fortsättning på tv-serien, eller i alla fall någon form av avslut, ändå sedan tv-serien gick i graven då runt våren 2007. därav peppen nu!

Vilka människor har du hängt mest med år?
allra mest min kollega caroline, och i övrigt familj och vänner som nu bor på andra platser samt några nyfunna vänner.

Vilka nya personer har du lärt känna i år?
några stycken via mitt träningsställe! det känns så himla roligt och bra i magen.

Vad är det vackraste du fått i år?
julledighet (precis som förra året) och ett lugnare sinne.

Vad är det bästa du har läst?
Expeditionen: min kärlekshistoria av Bea Uusma hör till en av årets absoluta läshöjdpunkter! men också, bland många andra: Det eviga folket är inte rädda, Jellicoe road och framförallt sista delen av Engelsforstriologin, Nyckeln.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
fick en tills vidare anställning och sov utomhus i januari. Det var ovant, lite svalt och kul.

Vad var din största framgång 2013?
att jag tog tag i diverse tankar jag burit runt på alldeles för länge.

Bästa köpet?
min semesterresa till Frankrike.

Vad spenderade du mest pengar på?
resor och mat antar jag.

Vad önskar du att du gjort mer?
uppskattat nuet.

Vad gjorde du på din födelsedag 2013?
jag åt god frukost och jobbade på dagen. på kvällen kom några vänner hem till mig för god middag och mys.

Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas?
En torsdag i början av maj, kan det varit den 2:a eller 3:e (?), när jag får samtalet om att jag fått stipendium för min masteruppsats. Jag stod i solens sista strålar för dagen med ryggen mot Mariakyrkans tegelvägg. Sen stod jag där och ringde min familj för att berätta den glada nyheten! Och efter det gick jag hem och firade med bubbel.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Gladare, verkligen, även om det varit slitigt.

Mest stolt över?
att jag tar mig igenom alla de utmaningar jag ställs inför och ställer mig själv inför. och för att jag gör det med envishet och känsla och vilja.

Detta inlägg publicerades i summan av kardemumman. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 2013 års sista lista

  1. Pingback: 2015 års sista lista |

  2. Pingback: 2016 års sista lista |

  3. Pingback: 2017 års sista lista |

  4. Pingback: 2018 års sista lista |

Lämna en kommentar