2015 års sista lista

Sex händelser som varit bra det här året?
1. Att jag har läst många böcker
2. Den oväntat roliga kvällen på Skärgårdsfesten i somras
3. När båda mina systrar, inom loppet av en vecka, meddelade att de fått fast anställning
4. Konserten med Annika Norlin på Malmö live
5. Att jag har träffat min familj så mycket
6. Semestern i London

saturday, karlskrona
Tidig soluppgång från i somras.

Fem Två händelser som varit sämst det här året?
1. Min plötsliga oförmåga att skilja mig själv från mitt jobbjag
2. Alla gånger (för många gånger) då jag obsessat över jobbsaker, som jag inte kan påverka, när jag varit ledig

Vad har du lärt dig i år?
Att det går att jobba (alldeles) för mycket om du inte ser upp.

Blev året som du har tänkt dig?
Jag har inte hunnit tänka. Det är mitt spontana svar på frågan. Och för att nyansera så menar jag det inte alls så som det låter. Känslan så här när året snart är slut är att jag inte tagit mig tid att tänka utan jag har bara kört på. Det är på ett sätt skönt och på ett annat oerhört korkat.

Vad har du mest lyssnat på för musik?
Förutom att Spotify är väldigt bra för att strömma musik är de också riktigt bra på att sammanfatta musikåret som gått.
my year in music 2015
Jag startade året med den här.
my year in music 2015
my year in music 2015
my year in music 2015
my year in music 2015
Och de olika årstiderna har sett ut så här. Jag gillar att mina gamla favvosar RHCP har varit med på tre av fyra årstider.
my year in music 2015
Mina mest spelade låtar var de här. Inga överraskningar, får jag ändå säga!
my year in music 2015
Det här är en av de låtarna jag har tyckt mest om det senaste halvåret. Så himla roligt att Spotify kan tala om för mig att den inte hör till mina vanligheter!
my year in music 2015
Till sist, min mest spelade låt under en dag. För ja, den här är verkligen fantastisk!

Vad har du tittat på? (film, tv, serier…)
Tv-serier allra mest. Förutom att jag följer de jag brukar har jag börjat se hela Mad men från början (jag har 1,5 säsong kvar just nu) och så har jag börjat följa en ny serie som heter iZombie. Den är strålande! Årets sorgligaste var att Glees sista säsong sändes och att serien sen var slut.

Och film har jag sett en hel del, men jag lyckas bara inte se hela i ett svep. Jag bara somnar! Så därför kan jag inte komma på en enda sevärd just nu. På bio somnar jag dock inte och där är det ändå värt att nämna Cirkeln, The Hunger Games Mockingjay del två och Star Wars The Force Awakens.


Här kan du se trailern till första säsongen av iZombie.

Vilka människor har du hängt mest med år?
Min familj och mina närmaste vänner. Ungefär samma som förra året.

wednesday, cape verde
La Familia <3

Vilka nya personer har du lärt känna i år?

En mycket trevlig människa som heter Johanna.

Vad är det vackraste du fått i år?

Glimtar av lugn och sinnesro.

Vad är det bästa du har läst?
Jag har läst många böcker i år eftersom jag haft följetongen ”vad jag har läst” här på bloggen. Min tanke är att sammanfatta läsåret i ett separat inlägg, så stay tuned!

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Jag presenterade ett av mina ärenden i kommunfullmäktige, började träffa min mentor, testade yoga, åt ostron och gick på bröllop för första gången.

sofia and jenny, malmö
Sofias och Jennys bröllop.

Vad var din största framgång i år?

När jag, i ett samtal med min mentor, plötsligt insåg att jag använt verktyg (som jag skaffat mig under våra tidigare samtal) för att förstå en situation jag nyligen stått inför. Heja mig och min hjärna!

Bästa köpet?
Min säng, utan tvekan. Jag sover så sjukt gott i den. Mitt nya matbord kommer dock på en stark andra plats tillsammans med min nya tatuering.

Vad spenderade du mest pengar på?

Mitt hem och mat.

wise words, helsingborg
Hemma <3

Vad önskar du att du gjort mer?

Prioriterat sånt som får mig att må bättre.

Vad gjorde du på din födelsedag i år?
Jag firade den gånger tre, faktiskt. Först dagen innan med lunch tillsammans med Mama och Papa, sen på själva dagen med god frukost och till sista dagen efter på restaurang med ett gäng vänner. Ni kan läsa om det sistnämnda här.

lunch at epicuré, malmö
Pasta till lunch på Epicuré i Malmö dagen före min födelsedag. Nomnomnom!


Vilket datum från året kommer du alltid att minnas?

Jag vet inte. Inget särskilt, tror jag.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 
Ledsnare, mest på grund av att jag känt mig tröttare och mer uppgiven. Världens nuvarande tillstånd gör inte heller särskilt mycket för att göra saken bättre. Mitt hjärta blöder. 2016 måste bli något annat.

Mest stolt över?
Mig själv och min förmåga att styra upp och reda ut. Och min förmåga att gång på gång pussla ihop mig själv.

Dog någon som stod dig nära?
Nej. Tack och lov.

Vilka länder besökte du?
Kap Verde, England, Danmark och Sverige.

new year's day, thursday, cape verde
Sal
saturday, london
London
saturday, louisiana with the family, humlebäck
Humlebäck
thursday, åre
Åre
home sweet home
Karlskrona
saturday, stockholm
Stockholm

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Ja. Det här har varit ett av mina sämre år (så nu kan det typ bara bli bättre!).

Vem saknade du?
Mormor och farmor.

Vad fick dig att må bra?
Havet, promenader, träning och människor som haft tid att lyssna på mig.

the ocean, öresund, helsingborg
Mitt andrum.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Jag tänker leva mer. Uppleva mer. Resa mer. Och andas djupare.

Listor från tidigare år hittar ni här:
2011
2012
2013
2014

Detta inlägg publicerades i summan av kardemumman. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till 2015 års sista lista

  1. Johanna skriver:

    <3 fina du!
    Förhoppningsvis blir 2016 ett bättre år, och året du åker till Japan!

  2. Johanna skriver:

    <3 fina du! Förhoppningsvis blir 2016 ett bättre år, och året du åker till Japan!

  3. Pingback: 2016 års sista lista |

  4. Pingback: 2017 års sista lista |

  5. Pingback: 2018 års sista lista |

Lämna en kommentar